مطالب پایان نامه ارشد و رساله دکتری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

می توان گفت پیشنهاد موضوع در پروپوزال نویسی مهمترین مسئله ایست که از ابتدا باید توجه ویژه ای به آن شود. با توجه به اهمیت جدید و خلاقانه بودن موضوع پایان نامه و لزوم جلوگیری از انجام کار تکراری و اتلاف وقت و انرژی، لازم است که تمامی دانشجویان قبل از انتخاب قطعی موضوع و تدوین پروپوزال از تازه و ارزشمند بودن موضوع پایان نامه خود اطمینان حاصل کنند.

در واقع موضوعات تکراری، به عنوان موضوع یک پژوهش آکادمیک و دانشگاهی و در سطح پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری، قابل قبول و موجه نیستند، چرا که باید برای این مهم، کاری نو یا موضوعی نو یا روشی نو یا نگرشی نو ارائه کرد.

گاهی موضوع نو و بکر و بدیع است، گاهی موضوعی را با نگرشی نو و مبتکرانه و از زاویه دید جدیدی تحلیل و بررسی می کنیم، گاهی با تکنیکی نو و برای اهدافی متفاوت آن موضوع را ارزیابی و تحلیل می کنیم. در واقع می بایست بخش قابل قبول از کاری که در حوزه پایان نامه کارشناسی ارشد و یا رساله دکتری انجام می شود، بهره قابل قبولی از نو بودن و نوآورانه بودن و یا نوپردازی و یا نوسازی داشته باشد و نهایتا طرحی نو باید در انداخت و سطح و عمق نو بودن بستگی به پارامترهای زیادی دارد.
در حالت استاندارد لازم است سامانه ی متمرکز و مرجع و به روز و فراگیری از همه نظام های دانشگاهی جهت ثبت و سامان دهی بانک اطلاعاتی، موضوعات و پروپوزال های تصویب شده و آرشیو شده و نیز در دست اجرا و یا در دست بررسی در کشور موجود باشد، تا به عنوان سامانه مرجع سنجش تازگی و عدم تکرار و نیز ارزشمند بودن موضوع پایان نامه و غیر تکراری بودن آن مورد استفاده قرار گیرد، در واقع با پیشنهاد این ایده انرژی گسترده ای در سطح ملی صرفه جویی شده و کجروی های فراوانی که سرمایه انسانی و بسیار ارزشمند ملی را در ورطه نیست و نابودی کشانده به یک سرمایه مفید و انگیزه مند تبدیل شده و به نوعی بازیافت گسترده و بسیار گرانبهایی از وقت و انرژی سرمایه های بزرگ انسانی این مرز و بوم می تواند به انرژی هدفمند تبدیل گردد.

چگونه برای یافتن یک موضوع جدید جستجو را آغاز کنیم؟

یافتن موضوعی جدید یا بررسی ایده ای جدید در ذهن.
انتخاب واژه های کلیدی (keywords) مناسب که تا حدی نسبت به آن ها اطلاعات قابل قبولی داریم.
انتخاب کلید واژه های غیر تک کلمه ای تا حد امکان.
انتخاب کلید واژه های متنوع و گیر نکردن در یک یا چند مورد خاص.
عنوان مورد نظر را به طور کامل جستجو نکنیم (توجه داشته باشیم که تکراری نبودن موضوع مطرح است).
برای جستجو به مترادف ها، هم خانواده ها، هم ریشه ها، علامت های اختصاری و ... به عنوان کلید واژه توجه کنیم.
مشورت با اساتید مطرح در یک حوزه و موضع خاص که در آن صاحب نظر و دارای رد و نشان علمی مستند هستن

به چه سامانه ها و پایگاه هایی برای جستجو (با اطمینان خاطر از نتیجه مطلوب و قابل استناد بودن) به عنوان ملاک و معیار صحت و سلامت و عدم تکرار و ارزشمندی موضوع و عنوان تحقیق، مراجعه کنیم؟

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ايران (ایرانداک)

دارای پایگاه اطلاعات گنج با صدها هزار رکورد؛ از بزرگ ترین، دیرین‌ ترین، و پر بازدید ترین پایگاه‌های اطلاعات علمی و فنی کشور، سامانه‌های پیشینه پژوهش، همانندجو، دروازه اطلاعات علمی ایران، اصطلاح‌نامه‌، راهنمای پژوهش و پژوهشگران، و نمای مقاله‌های ایرانیان در جهان.

مرجع دانش (سیویلیکا) ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور

دریافت مقالات فارسی، دریافت مقالات ISI، کنفرانس های ایران، ژورنال ها و مجلات، همایش های نمایه شده، نشست های علمی.

پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)

بانک و پایگاه استنادی نشریات علمی کشور (فارسی-انگلیسی)، بانک مجامع علمی کشور (فارسی- انگلیسی)، بانک طرح‌ها و پایان‌نامه های مورد حمایت سازمان‌ها و مراکز علمی، بانک مراکز علمی-تخصصی ایران.

شبکه سیمرغ

امکان جستجوی همزمان بین یک یا چند مرکز اطلاع‌رسانی، امکان انتخاب مراکز موردنظر برای جستجو توسط کاربر، امکان جستجو در انواع منابع و مدارک اطلاعاتی- پشتیبانی از استاندارد دوبلین، امکان مشاهده موجودی واقعی هر مرکز در هر لحظه.

سامانه مديريت در اداره كل امور كتابخانه‌ها
جستجو در تمامی کتابخانه های کشور.

مقالات ISI - پیش پروپوزال -  نگارش پروپوزال