امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

Backup information0

دوره آموزشی پشتیبان گیری از اطلاعات

درس اول: اصول اولیه پشتیبان گیری

نسخه پشتیبان یا بک آپ (Backup) چیست؟

در دانش فناوری اطلاعات، بک آپ یا عمل بک آپ گیری اشاره به تهیه کپی هایی از اطلاعات دارد. این نسخه های کپی شده معمولا برای بازگرداندن اطلاعات هنگام آسیب دیدن و یا مفقود شدن اطلاعات اصلی به کار می‌روند.

 اهمیت تهیه نسخه پشتیبان

هر فردی در طول زندگی اش ممکن است چیزهایی را گم کند. ممکن است پول تان را از دست بدهید، راه تان را گم کنید، یا دلتان را ببازید! خب، کامپیوتر هم احتمال دارد چیزی را فراموش یا گم کند. تا به حال تصور کرده اید که ممکن است روزی کامپیوترتان قفل کرده و همه اطلاعات ضروری تان از بین برود و هیچ راهی برای بازگرداندن آن ها نداشته باشید؟ هر چند ممکن است این اتفاق پایان دنیا نباشد، اما می‌تواند برای شما بسیار وحشتناک و طاقت فرسا باشد.

بگذارید قبل از هر حرفی، قصه ای از قول یکی از دوستان تعریف کنم. او می‌گفت:

«امیدوارم آن چه در این جا می‌خوانید، هیچ گاه برایتان اتفاق نیافتد. آن روز سه شنبه ساعت ۴ بعدازظهر بود. من آخرین ماه های تحصیل در دانشکده مدیریت را می‌گذراندم. زمان زیادی بود که بر روی پایان نامه ام کار کرده بودم. دو فصل کامل آن را روی هارد کامپیوترم ذخیره کرده بودم. شاید اغراق نباشد که بگویم جمع آوری بایت به بایت این اطلاعات سه ماه کامل وقت برده بود. در حال تایپ بودم که لپ تاپ ام مثل صحنه آهسته فیلم ها، کند شد! به امید افزایش سرعت شروع به بستن همه برنامه های باز روی سیستم کردم.

چندان نگران نبودم، قبلا هم از این اتفاقات افتاده بود. راه حل معمول هم، بستن برنامه ها و ریستارت کردن سیستم بود. تا سیستم دوباره بالا بیاید، برای خودم یک لیوان چای ریختم و برگشتم. نه! با یک صفحه سیاه روبرو شدم که نوشته بود: درایو C وجود ندارد. Retry - Ignore - Abort. طبق معمول دکمه Retry را زدم. اما… چند ثانیه بعد کلا با یک صفحه سیاه رو به رو بودم.

ترس ذره ذره زیر پوستم نفوذ می‌کرد و همه وجودم را می‌گرفت. سعی کردم دوباره سیستم را ریستارت کنم. کلمات سفید، صفحه سیاه، درد. ریستارت دوباره و دوباره. مغزم تعطیل شده بود. ده ساعت آینده را مشغول دست و پنجه نرم کردن با این کامپیوتر جهنمی بودم.  ولی نتیجه چیزی جز خشم، زیان و ندامت نبود.

نابودی ۲.۵گیگابایت اطلاعات، به معنی بر باد رفتن ۲سال گزارش و تکالیف و مقالات و اسناد بود. بدتر از آن این لپ تاپ کاری من هم بود. یعنی ۴سال اسناد کاری، بروشور، کاتالوگ، اطلاعات مشتریان، ایمیل ها، برنامه های توسعه شغلی و … بدون هیچ کپی دیجیتال یا نسخه چاپی!

چرا نسخه پشتیبان نداشتم؟ در حقیقت فکر می‌کردم که مصیبت فقط برای دیگران است. فکر می‌کردم که لپ تاپ من مطمئن و کارآمد است. زیرا پشتیبان گیری هارد دیسک را روی ابزار دیگر، کاری خسته کننده و بی دلیل می‌دانستم. تصور می‌کردم که هارد کامپیوتر من هیچ گاه نمی‌میرد. همان گونه که ۴سال گذشته را به خوبی پشت سر گذارده بود.

حالا بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله، من یک هارد اکسترنال، تعدادی کول دیسک و یک DVD رایتر خریده ام. بعد از آن سه شنبه خونین، تمامی اطلاعات من علاوه بر هارد کامپیوتر، در چند محل دیگر هم نگهداری می‌شوند. اگر بخواهم برای دردسرهای تهیه دوباره اطلاعات، بازیابی بخشی از اطلاعات، جمع آوری اطلاعات مشتریان، کمک های دوستان دانشکده برای آماده سازی پایان نامه، اطلاعاتی که دیگر نتوانستم آن ها را برگردانده یا تهیه کنم و موارد دیگر قیمتی بگذارم، نداشتن نسخه پشتیبان برای من بین ۸تا ۱۰میلیون تومان هزینه در برداشت.

امیدوارم توانسته باشم شما را نسبت به ضرورت پشتیبان گیری متقاعد کرده باشم. همین امروز هم برای تهیه نسخه پشتیبان دیر است، همین الان اقدام کنید.»

استراتژی تهیه نسخه پشتیبان

خب، اصل را بر این می‌گذاریم که شما هم به این نتیجه رسیده اید که تهیه نسخه پشتیبان ضروری و لازم است. حالا قدم بعدی چیست؟ صرف نظر از این که یک کاربر خانگی یا اداری هستید، باید یک استراتژی و خط مشی مناسب برای بک آپ گیری تان طراحی کنید.

هر چه که زمان می‌گذرد، افراد و شرکت ها با حجم بالا و غیر قابل کنترلی از اطلاعات روبرو می‌شوند، که منظم سازی و دسته بندی آن ها روز به روز سخت تر شده و مهم تر این که بدون حمایت لازم رها شده اند. با این تفاسیر مهم ترین نکته در پشتیبان گیری، برنامه ریزی برای یک استراتژی صحیح و کارآمد است، تا در گذر زمان و با بالا رفتن حجم اطلاعات، کارایی لازم را داشته باشد.

سرفصل دوره آموزشی پشتیبان گیری از اطلاعات

  • درس اول: اصول اولیه پشتیبان گیری
  • درس دوم: روش های پشتیبان گیری از اطلاعات
  • درس سوم: پشتیبان گیری در سیستم عامل ویندوز
  • درس چهارم: پشتیبان گیری کلود (بک آپ آنلاین)
  • درس پنجم: پشتیبان گیری در سیستم عامل مک او اس اکس
  • درس ششم: پشتیبان گیری از تلفن همراه
  • درس هفتم: پشتیبان گیری از زندگی آنلاین- بخش اول: وبلاگ ها
  • درس هشتم: پشتیبان گیری از زندگی آنلاین- بخش دوم: سایت ها و وبلاگ های اختصاصی
  • درس نهم: پشتیبان گیری از زندگی آنلاین- بخش سوم: شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های آنلاین
  • درس دهم: یک مرور سریع و ریزه کاری های پشتیبان گیری
  • درس یازدهم: امنیت در پشتیبان گیری
  • درس دوازدهم: چگونگی بازیابی فایل های پاک شده

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید