امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

mac look0

دوره آموزشی مبانی امنیت در سیستم عامل مک

مقدمه ای بر امنیت در سیستم عامل مک

امنیت اطلاعات را می توان به عنوان جزء جدایی ناپذیر از زندگی در فضای سایبر دانست و همیشه به خاطر داشته باشید که مثلث امنیت اطلاعات از ۳ راس اصلی به شرح ذیل تشکیل شده است:

- در دسترس بودن اطلاعات

- محرمانه بودن اطلاعات

- اصالت اطلاعات

در تفکر عمومی معمولا محرمانه بودن اطلاعات به عنوان اصل اساسی امنیت اطلاعات تلقی می‌شود.

هم اکنون که در حال گذراندن این دوره هستید با مبانی امنیت در کامپیوتر و اینترنت آشنایید و سعی می کنید خود را از تهدیدها در امان نگاه دارید. ولی دانستن مبانی برای دنیایی که علم در آن به سرعت رشد می‌کند کافی نیست و شما باید اطلاعات خود را روز به روز ارتقا دهید تا به صورت نسبی در فضای سایبر با امنیت زندگی کنید.

گفتنی است که امنیت اطلاعات به معنی مطلق، مفهومی است که حتی شرکت های بزرگ نیز از دستیابی به آن عاجزند، پس به خاطر داشته باشید که شما همیشه در معرض خطر هستید و این در حالیست که رعایت نکات امنیتی، شما را در مقابل ۹۵٪ تهدیدهای سایبری مصون می‌دارد.

از آن جایی که فضای سایبر بر پایه کامپیوترها بنیان گذاری شده است و سیستم عامل کامپیوترها، قلب تپنده و مغز متفکر آن ها هستند و به همین منظور رعایت نکات امنیتی در سیستم عامل ها به افزایش امنیت شما در فضای سایبری کمک شایانی خواهد کرد.

تاریخچه سیستم عامل مک

 سیستم عامل مک که توسط شرکت اپل در سال ۱۹۸4 طراحی و ساخته شده است، هم اکنون قریب به ۷٪ سهم بازار را در اختیار دارد و این سیستم عامل در چند سال اخیر رشد به سزایی داشته است و چندی است که کانون توجه هکرها قرار گرفته است. مک بر پایه سیستم عامل کهنه کار UNIX بنیان گذاری شده است و هم اکنون نیز از هسته توسعه یافته آن بهره می‌گیرد.

به خاطر داشته باشید که همچون دیگر سیستم عامل های UNIX-Based، تمامی رفتار و فرآیندهای سیستمی با کمک ساختار فایلی انجام می‌شود و امنیت در فایل ها به عنوان یکی از ارکان مهم امنیت در این سیستم عامل ها به شمار می‌آید. این مورد حتی درباره درایورهای سیستم نیز صدق می‌کند و به عنوان مثال قطعات سخت افزاری سیستم به شکل فایل در پوشه /dev قرار دارند.

اگر شما درباره امنیت لینوکس اطلاعات کافی را داشته باشید، برای دستیابی به امنیت در این سیستم عامل تا نیمه راه را آمده اید و کافی است تا اطلاعاتتان را نسبت به سیستم عامل مک تکمیل کنید.

مک یا ویندوز، کدامیک امن تر است؟

دعوای بین سیستم عامل ها هم مانند دعوای هواداران ۲ تیم ورزشی است، ولی همواره باید به خاطر داشت که هر سیستم عاملی نقاط قوت و ضعف خود را دارد و هر کدام بسته به نیاز گروه خاصی از افراد داری کارایی بیشتری هستند. اما در تفکر عمومی از مک به عنوان یک سیستم عامل امن یاد می شود، ولی آیا به راستی چنین است؟

در یک مثال ساده می‌توان این موضوع را دریافت که آن طور هم که فکر می‌کنید این سیستم عامل نمی‌تواند امن باشد. شما خودتان را جای یک فرد خرابکار قرار دهید که قصد دارد برای تعدادی کامپیوتر یک بدافزار بنویسد، مرحله اول انتخاب هدف می‌باشد. حال با توجه به این موضوع شما تصمیم می‌گیرید که برای ۹۰٪ کامپیوترهای دنیا که بر پایه ویندوز هستند بدافزار بنویسید و یا برای آن ۷٪ که از مک استفاده می‌کنند؟

شما هم مانند دیگر خراب کاران به دنبال آن ۹۰٪ خواهید رفت، و این همان دلیلی است که تعداد بدافزارهایی که برای ویندوز وجود دارد، چندین برابر مک است. در واقع تعدد کشف حفره های امنیتی در ویندوز به سبب تمرکز هکرها بر این سیستم عامل است و چه بسا اگر مک کانون توجه آن ها می‌بود تعداد حفره های بیشتری به سبب ضعف سیستم عامل کشف می‌شد.

سرفصل دوره آموزشی مبانی امنیت در سیستم عامل مک

مقدمه ای بر امنیت در سیستم عامل مک

  • درس اول: رمزنگاری اطلاعات در سیستم عامل مک
  • درس دوم: حفاظت فیزیکی
  • درس سوم: ترمینال، اسکریپت های امنیتی و سرویس ها
  • درس چهارم: ویروس و آنتی ویروس در مک
  • درس پنجم: فایروال و اشتراک گذاری
  • درس ششم: سطح دسترسی به فایل ها
  • درس هفتم: امنیت در نرم افزارهای مک
  • درس هشتم: امنیت در پروسه ها و Activity Monitor
  • درس نهم: تنظیمات کاربری
  • درس دهم: امنیت در پشتیبان گیری از مک
  • درس یازدهم: ترفندهای امنیتی هنگام خرید و نصب مک او اس ایکس
  • درس دوازدهم: کی چین، صندوقچه اسرار در مک
  • درس سیزدهم: امنیت در گوشه کنار مک
  • درس چهاردهم: امنیت در گذر زمان

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید