امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

شاید از دانشجویان زیادی شنیده باشید که تنها چاپ کردن مقاله در یک ژورنال معتبرISI می تواند رزومه شما را به شکل قابل ملاحظه ای بهبود ببخشد.
این موضوع ممکن است در ظاهر درست باشد و داشتن مقاله در یک ژورنال ISI بهتر از نداشتن آن است و میتواند رزومه شما را تقویت کند.
ولی بخاطر داشته باشید، اشخاصی رزومه شما را بررسی می کنند که درک بالایی از کیفیت و جایگاه ژورنال های ISI دارند. اساتید و محققانی که رزومه علمی شما را مورد بررسی قرار می دهند قطعا شاخص ها و فاکتورهای مربوط به رتبه بندی ژورنال را نیز بررسی می کنند و با توجه به این فاکتورها می توانند کیفیت مقاله چاپ شده شما را مورد ارزیابی قرار دهند.
شاید از دانشجویانی که اپلای کرده و از دانشگاه های معتبر اروپایی، کانادایی یا آمریکایی پذیرش تحصیلی گرفته اند، شنیده باشید که اساتید بعد از بررسی رزومه به آنها گفته اند که مقالات شما در ژورنال های با ایمپکت بالا به چاپ نرسیده است و این مقالات امتیاز اندکی در رزومه محسوب می شوند.

و از طرفی تنها مقالاتی ارزش و امتیاز مناسب دریافت می کنند که در ژورنال های با رنکینگ بالا و ایمپکت خوب به چاپ رسیده باشند. از طرف دیگر عملکرد بسیاری از دانشجویان و محققان در قدرت نگارش و تسلط به زبان و مباحث تحقیقاتی با ژورنال و ایمپکت فاکتور آن شناخته می شود.
برای مثال این برداشت عمومی وجود دارد که افرادی که توانسته اند مقاله ای در یک ژورنال ISI با ایمپکت فاکتور بالا و رنکینگ مناسب چاپ کنند قطعا توانایی پژوهشی، نگارشی و روش تحقیق بالایی نسبت به سایر دانشجویان خواهند داشت.

برخی از محققان نیز ممکن است با به کارگیری ایمپکت فاکتور(IF) در ارزیابی ژورنال ها موافق نباشند و به جای آن ترجیح بدهند از فاکتور دیگری به نام ایمپکت فاکتور ژورنال (JIF) استفاده کنند. در این راستا ایمپکت فاکتور ژورنال (JIF) نیز همانند IF در یک بازه سه ساله مورد ارزیابی قرار می گیرد با این تفاوت که تمرکز بر روی عملکرد تعداد سایتشن ها تنها در سال مورد نظر است.
نحوه محاسبه ایمپکت فاکتور ژورنال (JIF) به این صورت است که تعداد سایتیشن های دریافت شده توسط تمامی مقالات به چاپ رسیده در ژورنال x را در سال 2020 تقسیم بر تعداد تمامی مقالات سایت گرفته و چاپ شده ژورنال در سال های 2019-2018 می کنند. جدا از این مباحث که ارزیابی کیفیت ژورنال ها باید بر اساس ایمپکت فاکتور (IF) یا ایمپکت فاکتور ژورنال (JIF) انجام بگیرد، انتخاب ژورنال برای به چاپ رساندن مقاله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

یکی از جنبه های با اهمیت علاوه بر موضوع تقویت رزومه، پیدا کردن شغل است. بسیاری از سازمانها، مراکز علمی و دانشگاه ها ترجیح می دهند افرادی را به خدمت بگیرند که در رشته تحصیلی خودشان دستاوردهای بسیاری داشته و مباحث نوینی را مطرح کرده و مورد مطالعه قرار داده اند.
ارائه مقالات در ژورنال های معتبر و با ایمپکت فاکتور بالا این امکان را برای نویسندگان و دانشجویان فراهم می کند که بتوانند سایتیشن های بیشتری بگیرند و در محیط آکادمیک بیشتر شناخته شوند. بنابراین همانطور که بیان کردیم اهمیت ایمپکت فاکتور در جنبه های مختلف اکادمیک، اپلای، پذیرش تحصیلی، تقویت رزومه و فرصت های شغلی بیشتر، برای نویسندگان مقاله در این ژورنال ها خواهد بود.

ایمپکت فاکتور(IF) - روش تحقیق (Methodology) - منابع و ماخذ (References)