مطالب نگارش پروپوزال ارشد و دکتری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در تدوین و نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری، بیان مساله یکی از سرفصل های مهم و ضروری هر پروپوزال دانشگاهی به حساب می آید،برای آنکه به ضرورت طرح عنوان یک پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری واقف و اگاه شویم و در عین حال داور یا راهنما و مشاور را متقاعد به انجام طرح پژوهشی کنیم، باید با یک بیان مساله محکم و کاملا منسجم و هدفمند با تمرکز بر منطق دقیق پژوهشی شروع کنیم.


به عنوان نمونه، یک بیان مساله قابل قبول و خوب برای رشته گردشکری و با عنوان

" سودمندی منتج از اطلاعات سایتهای گردشگری پزشکی "

مورد مطالعه قرار میگیرد 
بیان مسئله
در زمانه ما، گردشگری سلامت به عنوان یک بخش اقتصادی در کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

در یک مطالعه پس ازبررسی مقالاتی از سال 2000 تا 2017 در زمینه بازاریابی گردشگری سلامت در کشورهای آسیایی پرداخته شده ، کیفیت خدمات و رضایت درک شده مهمترین عوامل جذب هستند، گردشگران پزشکی علاوه بر این، فقدان عواملی مانند هماهنگی بین سهامداران بازار پزشکی، کیفیت خدمات پزشکی، پوشش بیمه ای و قوانین مؤثر از موانع اصلی سفر پزشکی هستند که در مطالعات ذکر شده است.
نتایج نشان می دهد که بیشتر مدل های خاصی باید برای بازاریابی پزشکی آسیایی، به ویژه در بازارهای تخصصی این صنعت ارائه شود.

امروزه خدمات پزشکی به عنوان بخشی از بازار جهانی پزشکی در کشورهای سراسر جهان ارائه می شود. وقتی مشتریان تصمیم می گیرند برای دریافت خدمات پزشکی در یک کشور خارجی سفر کنند، «گردشگری پزشکی» نشان دهنده این وضعیت است (ابوبکار و ایلکان، 2016؛ چنگ، 2016؛ دباتا، پاتنیک، ماهاپاترا، و سری، 2015؛ ابراهیم و گانگولی، 2017؛ جونیو، کیم، و لی، 2017. ؛ سندبرگ، 2017؛ وو، لی، و لی، 2016؛ یو و کو، 2012).

امکاناتی مانند حمل و نقل، وب سایت های آموزنده و شبکه های اجتماعی باعث سفر و کسب اطلاعات راحت تر از گذشته شده است در نتیجه، گردشگری پزشکی در دو دهه اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است(ککار و همکاران ، 2016 )(هارون و همکاران 2016)(فتچیرین و همکاران، 2017) عوامل محرک گردشگری پزشکی را به گروه های فشار و کشش تقسیم کرده اند.
عوامل فشار مربوط به مصرف کنندگان و کشورشان، در حالی که عوامل کششی مربوط به ارائه دهندگان خدمات پزشکی در کشور مقصد است که باعث ایجاد انگیزه در بیماران کشورهای خارجی می شود. با توجه به این عوامل، برخی از کشورها در جذب گردشگران پزشکی موفق تر بوده اند. همانطور که محققان نشان داده اند، برخی از کشورهای آسیایی از جمله تایلند، سنگاپور و هند به جایگاه قابل توجهی در بازار بین المللی پزشکی دست یافته اند(ابراهیم و گنگولی، 1396; Lautier، 2014; مقومی و همکاران، 1396).
سفرهای پزشکی در دهه گذشته ازکشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه حتی کشورهای جهان سوم رشد چشمگیری داشته است (احمد و یاسمین، 2016؛ خان و همکاران، 2016؛ لاوتیر، 2008؛ مقاومی و همکاران، 2017؛ سریرات، 2010).

برخی از عوامل از جمله هزینه های پایین در کنار کیفیت خدمات پزشکی قابل مقایسه و دسترسی، بیماران را برای سفر از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه ترغیب کرده است(خان و همکاران ، 2016 ).(بولتون و اسکوندریداکی، 2017؛ صمدبیک و همکاران، 2017؛ اسکونتریدکی، 2017)، بنابراین، رشد چشمگیر گردشگری پزشکی به ویژه در برخی از کشورهای آسیایی دلیلی برای بررسی مطالعات گردشگری پزشکی آسیایی است.
همانطور که برخی از کشورهای آسیایی به جایگاه قابل توجهی رسیده اند در بازارهای پزشکی، برخی دیگر سعی می کنند از پتانسیل های موجود خود برای به دست آوردن سهم مطلوبی از این بازار استفاده کنند(گانگولی و ابراهیم، ​​2017؛ خان و همکاران، 2016؛ مقاومی و همکاران). ، 2017؛ موسی، دوشی، وانگ، وهمکاران، 2012).

دولت ها می توانند نقش مهمی در جذب گردشگران پزشکی داشته باشند. در این مسیر، دولت ها می توانند با اتخاذ سیاست های بیمه ای مناسب، ساده سازی درخواست ویزا، همکاری با سایر کشورها، جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت پزشکی، توسعه حمل و نقل و بهبود زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی، توسعه گردشگری پزشکی را تسهیل کنند.
علاوه بر این، مشارکت بین مراکز خصوصی و دولتی یکی از عناصر حیاتی توسعه صنعت گردشگری پزشکی است (گانگولی و ابراهیم، ​​2017) که باید توسط دولت ها به طور مولد مدیریت شود. همچنین به دلیل نزدیکی فرهنگی، مذهبی و زبانی در برخی شهرهای مرزی با کشورهای همسایه، دولت ها باید تمرکز کنند. توسعه کیفیت تجهیزات و خدمات پزشکی به جای سرمایه گذاری صرف در خدمات گردشگری پزشکی در کلانشهرها. همچنین برخی از استان های مرزی که دارای آب و هوا و طبیعت مطلوب هستند (صالح زاده، استخر خزاعی و سلیمانی، 1395) می توانند گزینه های مناسبی برای گردشگری پزشکی کشورهای همسایه با فرهنگ، زبان و مذاهب مشابه باشند.
به عنوان مثال، از آنجایی که مردم برخی از کشورهای آسیایی مسلمان هستند (در حال حاضر مسلمانان 50 تا 99 درصد از جمعیت تقریباً 15 کشور مستقل آسیا را تشکیل می دهند) و به لطف تأثیرات مذهب بر فرهنگ (کوهن و هیل، 2007؛ جعفری و سردم، 2012). آنها می توانند طرح های همکاری بهداشتی با کشورهای همسایه داشته باشند. شباهت فرهنگی خود می تواند به اندازه رضایت بیمار برای انتخاب مقصد پزشکی مهم باشد(ایسیوک، چاکار و کورتولموش اوغلو، 2017)

از آنجایی که کشورهای زیادی وجود ندارند که از کشور دیگری بیمه می‌پذیرند که روش درمانی مطلوب آنها را پوشش دهد ، هزینه خدمات پزشکی عامل مهمی برای انتخاب مقصد پزشکی است(سندبرگ، 2017).از آنجایی که منطقی بودن قیمت نقش تعدیل کننده قابل توجهی در تعیین رفتار مصرف کننده (از جمله گردشگری پزشکی) دارد حتی در کشورهایی که خدمات پزشکی گران قیمت دارند، بازاریابان می توانند با اشاره به خدمات زنجیره ای که به بیماران ارائه می شود، قیمت های بالا را توجیه کنند.
بنابراین، استراتژی های مختلفی باید برای کشورهای مختلف آسیایی با اقتصادها و سطوح توسعه متفاوت وجود داشته باشد. بنابراین مدیران بازاریابی پزشکی باید تأثیرات قیمت خدمات درمانی و بهداشتی را بر گردشگری پزشکی در یک کشور بررسی کنند و برنامه بازاریابی و تبلیغاتی بهینه ای را برای جذب گردشگران پزشکی ارائه دهند(هان و هیون، 2015) .

بوچاتون (2015) نشان داده است که شبکه های اجتماعی در سطوح مختلف از جمله دوستان و همسایگان تأثیر قابل توجهی در انتخاب یک مقصد دارند. گردشگری پزشکی در لائوس بنابراین، با توجه به تأثیر شبکه‌های اجتماعی و وب ‌سایت‌ها در انتخاب مقصد، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی آنلاین استفاده کنند.


شبکه ها به عنوان یک منبع اطلاعاتی مهم و تاثیرگذار برای بیماران، جایی که می توانند تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. این به این دلیل است که مشتریان می توانند ابزاری رایگان برای اطمینان بخشیدن به بیماران مردد از کیفیت خدمات پزشکی باشند. علاوه بر این، زمانی که مشتریان قبلی تجربیات خود را با آنها به اشتراک می گذارند دیگران، می توانند تأثیر مهمی بر قصد رفتاری مشتریان بالقوه جدید داشته باشند. دلیل آن این است که در مواردی مانند خدمات پزشکی، محصولات قبل از خرید قابل مشاهده نیستند.
به همین دلیل است که رضایت مصرف کننده و تبلیغات شفاهی مثبت می تواند قیمت های بالا را توجیه و بر منطقی بودن قیمت درک شده تأثیر بگذارد. همچنین، قصد رفتاری می‌تواند تحت تأثیر تبلیغات دهان به دهان، رفتار شکایت مشتریان و حساسیت قیمت قرار گیرد(ووت ، 2016 ).

بنابراین وب سایت های بیمارستانی با امکان ارتباط دو طرفه می توانند نقش مهمی در ایجاد اعتماد بین بیماران و ارائه دهندگان خدمات پزشکی ایفا کنند (مقوومی و همکاران، 1396). راه اندازی یک وب سایت که در آن گردشگران پزشکی می توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و می تواند برای برنامه ریزی استراتژی های عملی بازاریابی پزشکی مفید باشد (لی، هان و لاکیر، 2012). همچنین، ارتباط متقابل بین بیماران و ارائه دهندگان خدمات پزشکی می تواند عامل مهمی برای حفظ رابطه آنها و در نتیجه حفظ مشتری باشد. طبق گفته هان و هوانگ (2018)، بازاریابان پزشکی در کلینیک ها و بیمارستان ها باید سعی کنند امکان بیمارانی که برای اولین بار هستند را افزایش دهند.
درک اینکه چه کسی قبلاً به مقصدی سفر کرده است و انگیزه های او می تواند به بازاریابان کمک کند تا استراتژی ها، برنامه ریزی عملی داشته باشند. برای گسترش تبلیغات شفاهی مثبت در میان گردشگران پزشکی در کشورهای مختلف آسیایی باید از ابزارهای بازاریابی بیشتری توسط بازاریابان پزشکی استفاده شود. از آنجایی که جذب مشتریان جدید پزشکی پرهزینه تر از حفظ مشتریان فعلی پزشکی است (هان و هیون، 2015؛ سریات، 2010)، مدیران بازاریابی پزشکی باید استراتژی هایی را برای حفظ مشتریان به کار گیرند

ما دیدگاه‌های زیر را به عنوان موضوعات تحقیقات آینده پیشنهاد می‌کنیم. شکاف‌های تحقیقاتی در بازارهای تخصصی پزشکی مانند گردشگری باروری (ایکموتو، 2009) یا جراحی‌های تغییر جنسیت وجود دارد. که در در چنین مواردی، افراد به دلایلی از جمله در دسترس نبودن این روش در کشور خود یا حفظ حریم خصوصی و محرمانگی به خارج از کشور سفر می کنند(سریرات، 2010). با توجه به ماهیت این معیارهای بخش و تقسیم بندی گردشگری پزشکی دقیق تری باید انجام شود. از آنجایی که بیشتر مطالعات بازارهای پزشکی را به طور کلی بدون بررسی کرده اند. با توجه به بخش‌بندی بازارهای پزشکی، تحقیقات آینده باید بر بازارهای تخصصی پزشکی با ویژگی‌های خاص متمرکز شود( آندریو، 2008).

علاوه بر این، از آنجایی که ویجایا (2010) معتقد است که تنها تمرکز بر هزینه‌ها و درآمدهای کم از گردشگری پزشکی راه حل مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری پزشکی نیست.باید در مورد موانع جذب گردشگران پزشکی در کشورهای مختلف تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

گردشگری پزشکی مهمترین جنبه گردشگری سلامت است. مسئولیت های این صنعت بیشتر بر عهده آژانس ها و تسهیلگرانی است که به عنوان واسطه بین بیماران و ارائه دهندگان خدمات عمل می کنند.
به عنوان یک عامل کلیدی، وب سایت ها خدمات گسترده ای را برای حضور بهتر در بازار گردشگری پزشکی به بیماران ارائه می دهند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه وب سایت ها و تسهیلگران گردشگری پزشکی در ایران و سایر کشورها با استفاده از تحلیل مکاتباتی انجام شد.

گردشگران پزشکی بالقوه در رفتار جستجوی اطلاعات آنلاین به منظور ارزیابی گزینه های جایگزین شرکت می کنند. یک جنبه مهم از تعامل آنها با سیستم های اطلاعات آنلاین، فرآیند بازیابی و ارزیابی اطلاعات است. این مطالعه بر روی رفتار کلی مصرف‌کننده آنلاین به منظور بررسی عملکرد تسهیل‌کننده گردشگری پزشکی (MTFs) در ارائه اطلاعاتی که توسط مسافران پزشکی مهم تلقی می‌شود و برای شناسایی سطح تأثیر عوامل مختلف محتوای اطلاعاتی بر سودمندی کلی اطلاعات درک شده استوار است. علاوه بر این، مدل پیشنهادی نگرش ها و انتظارات ذهنی نسبت به گردشگری پزشکی را به عنوان مقدمات فرآیند ارزیابی اطلاعات یکپارچه می کند.