امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
  • رشته های دانشکده علوم قرآنی

قرآن ، معدن ایمان و کانون و فروزان آن است .سر چشمه ها دردریاها ی دانش است و آبگیرها و برکه های دادگری است .در طی چهارده قرن ،این کتاب گرانقدر به بیشتر زبانهای زنده دنیا ترجمه شده است و بر آن صد ها تفسیر نوشته اند تا بشر هر چه بیشتر به معانی و مفاهیم والای آن پی ببرد . از سوی دیگر قرآن ، منشأ پیدایش علوم بسیاری در تمدن با شکوه اسلامی و ما دانشهایی مانند صرف و نحو ، لغت ، علوم بلاغی و حتی ریاضی و هیئت ، تاریخ سیر و هنرهایی چون خط و تذهیب و... را در جهان اسلام مدیون آن هستیم . به جرأت می توان گفت که سخن از تمدن ، فرهنگ و هنرهای اسلامی بدون توجه به قرآن ، پوچ و بی معنی است و اگر بخواهیم امروز نیز در مذهب ، اخلاقیات ، فرهنگ و تمدن حرفی برای گفتن داشته باشیم ، باید به قرآن روی بیاوریم و به آن تمسّک جوئیم .

به عبارت دیگر توجه به قرآن و علوم قرآنی بر هر مسلمان واجب است و باید عده ای نیز به صورت تخصصی به تبین ،تدوین و تعلیم علوم قرآن و تفسیر این کتاب ارزشمند بپردازند .دانشکده های علوم قرآنی وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1368 به همین منظور تأسیس شدند . این دانشکده ها در حال حاضر دارای 4 رشته علوم قرآنی ، تفسیر قرآن مجید ، فنون قرائت ، تلاوت و کتابت قرآن مجید و تربیت معلم قرآن مجید هستند .

  • علوم قرآنی

رشته علوم قرآنی از رشته های تولید کننده اندیشه است زیرا به مطالعه و بررسی دانشهایی می پردازد که ذیل مباحث قرآن قرار می گیرند .مباحثی مانند تاریخ قرآن ، اسباب نزول قرآن ، زبان قرآن و تفسیر موضوعی و تفسیر آیات معربات در قرآن و جدل و استدلال در قرآن که هر یک عامل آشنایی بیشتر دانشجویان با مفاهیم قرآنی می گردد .

برای مثال دانشجو با شناخت زبان قرآن اعم از زبان حقیقی و زبان نمادین و مجازی می تواند درباره میزان انتظارات بشر از قرآن مطالعه کند و قرآن را به عنوان شریفترین ، گهریترین و مهمترین موضوع در جامعه سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اخلاقی ما مورد توجه قرار دارد .

دروس این رشته در طول تحصیل :

  • دروس مشترک در هر چهار رشته دانشگده علوم قرآنی :

ادبات عرب ، منطق ،تاریخ اسلام ،تاریخ قرآن ، قرائت و تجوید ، کلام ،تاریخ حدیث ، مبانی جامعه شناسی ، روانشناسی عمومی ، فارسی ، زبان خارجی ، روش تدریس قرائت قرآن – روش تدریس مفاهیم قرآن .

  • دروس تخصصی علوم قرآنی :

اسباب النزول ، تفسیر مقدماتی ، تفسیر موضوعی ، زبان قرآن کریم ، مبانی و اصول و روش تفسیر ، فن ترجمه قرآن ، مستشرقین و مطالعات آنان در قرآن ، معربات در قرآن ، تناسب آیات و سور در قرآن ، جدل و استدلال در قرآن ، وجوه و نظائر در قرآن ، روش تحقیق فن بدیع ، رابطه قرآن و سنت ، نقد و بررسی مسأله تحریف ، فقه، کارورزی و تمرین کارآموزی قرآن – تدریس ، پروژه تحقیقاتی .