چاپ
بازدید: 9252

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

انتخاب مقاله فارسی یا انگلیسی، بستگی به رشته تحصیلی و موضوعی که کار می‌شود، دارد. در برخی از رشته‌ها، مانند مدیریت، معماری، ادبیات فارسی و... تعداد مقالات نوشته‌شده به زبان فارسی بسیار زیاد است، بخصوص اینکه، این مقالات در نشریات علمی پژوهشی معتبر داخلی به چاپ رسیده اند و دانشجویان می‌توانند از این مقالات برای مطالعه و حتی نوشتن بخش مقدمه پایان نامه خود استفاده کنند؛ اما در رشته هایی همچون رشته‌های علوم پزشکی، علوم بالینی، ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و... اکثر مقالات روز دنیا به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند و کمتر مقاله ای در این حوزه به زبان فارسی است. درنتیجه اگر موضوع انتخابی فردی جزء موضوعات جدید و به‌ روز دنیا باشد، مقاله فارسی خوب و مناسبی در این زمینه یافت نخواهد شد و بهتر است از مقالات انگلیسی استفاده شود. تنها مزیتی که مقالات فارسی دارند این است که به زبان خودمان نوشته می‌شوند و به‌راحتی می‌توانیم آن‌ها را مطالعه کنیم. هرچند، برای شروع کار و یادگرفتن ساختار مقاله و نحوه نوشتن مقاله، خواندن مقاله فارسی بسیار کمک کننده است، اما برای استفاده از مطالب آن‌ها در نوشتن پروپوزال و پایان‌نامه (بخصوص بخش پیشینه تحقیق، بحث و گفتگو) بهتر است از مقالات انگلیسی استفاده شود. اکثر مقالات انگلیسی به‌صورت تخصصی نوشته‌شده‌اند و در مجلات و نشریات معتبر ISI در سراسر دنیا به چاپ رسیده اند؛ و از طرفی این نوع مقالات مسائل و موضوعات روز دنیا را مطرح می‌کنند. درنتیجه مطالعه این نوع مقالات انگلیسی اطلاعات جدید و معتبری را فراهم خواهد نمود. با توجه به اینکه از مجموع 30000 نشریه¬ای که در پایگاه داده معتبر Scopus لیست شده¬اند، 80 درصد آن‌ها به زبان انگلیسی منتشرشده است؛ بنابراین دانشجویان و محققان در سرتاسر دنیا، به دلیل اینکه مقاله آن‌ها توسط جامعه، وسیع تری خوانده شود، لازم است مقالات خود را به زبان انگلیسی منتشر نمایند. یکی از دلایل نسبت بالای مقالات انگلیسی نوشته‌شده در برخی کشورها، مانند هلند، ایتالیا و روسیه، در مقایسه با مقالات نوشته‌شده به زبان بومی آن کشورها این امر می باشد. البته بیشتر خوانده شدن مقالات، تنها دلیل نوشتن آن‌ها به زبان انگلیسی نیست. در بسیاری از زمینه های علمی، اکثر واژه¬های تخصصی به زبان انگلیسی هستند. اگر شما بخواهید مقاله خودتان را به زبانی غیر از زبان انگلیسی بنویسید، آن وقت در عمل باید یک کار ترجمه سنگین هم انجام بدهید؛ کاری که بسیاری از دانشجوها و محققان به سراغش نمی‌روند و ترجیح می‌دهند مقاله خودشان را به انگلیسی بنویسند. اگر شما به مقالات فارسی‌زبان اکتفا کنید، بخش قابل‌توجهی از مقالات علمی معتبر منتشرشده در سطح جهان را از دست می‌دهید. علاوه براین، زمانی که یک مقاله بسیار معتبر به زبانی غیر از زبان انگلیسی نوشته شود، اولین ترجمه¬‌هایی که از آن مقاله منتشر می¬شوند به زبان انگلیسی خواهند بود. باید توجه داشته باشید که درک مطلب انگلیسی با نگارش انگلیسی خیلی تفاوت دارد. درنتیجه اولین و مفیدترین راه برای آشنایی و تسلط در نوشتن مقاله انگلیسی، خواندن مقالات انگلیسی و توجه به نحوه نگارش آن‌ها است. مزایای دیگر مقالات انگلیسی نسبت به مقالات فارسی به‌صورت خلاصه و موردی در ادامه بیان‌شده است.

• اگر شما مقاله خود را به زبان انگلیسی بنویسید، قطعاً در سطح بین‌المللی بیشتر دیده خواهید شد، درنتیجه فرصت‌های ناب و بیشتری را برای خود فراهم خواهید ساخت.
• اگر مقاله را به زبان انگلیسی بنویسید و در مجلات بین‌المللی خارجی پذیرش بگیرید، این یعنی ممکن است به مقاله شما استنادهای بیشتری شود و هر چه بیشتر به مقاله شما استناد شود، شما به‌عنوان صاحب‌نظر در جهان شناخته خواهید شد.
• می‌توانید بورسیه تحصیلی برای بهترین و برترین دانشگاه‌های جهان بگیرید و شرایط مناسبی را برای خود رقم بزنید.
• شرایط شغلی خود را در خارج از کشور بهبود ببخشید و در کل شرایط زندگی خود را ارتقاء دهید.
• چاپ مقاله به انگلیسی مزیت کسب امتیاز برای پایان‌نامه کارشناسی ارشد را دارد.
• برای مصاحبه دکتری تأثیر مثبت و دارای نمره می‌باشد.
• در مصاحبه استخدامی دولت، حائز اهمیت می‌باشد.
• افزایش حقوق و مزایای شغلی برای شاغلین دولتی را در پی دارد.
• عضویت در بنیاد ملی نخبگان برای دانشجویان و اساتید را فراهم می‌آورد.
• افزایش رتبه علمی اساتید دانشگاه و مدیران دولتی را سبب می‌شود.
• مقالات نوشته‌شده به زبان انگلیسی، به دلیل مطرح کردن مسائل و موضوعات جدید و به‌روز جهان، نسبت به مقالات فارسی، تنوع و اعتبار بالایی دارند. مراجع


https://libguides.bc.edu/ENGL8887/journaltypes

https://isipaper.org/fa/post/chra-mkalh-anglisi-bkhoanimKScS

https://sina-pub.ir/fa/post/chera-magalate-khod-ra-be-zabane-englisi-targome-mikonim

نویسنده : پریسا شفیعی

ویراستاری  -  تقویت  -  سابمیت