چاپ
بازدید: 12854

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

1. تاکید بر گپ تحقیقاتی در پروژه: گپ های تحقیقاتی معمولا نقاط مبهم و مفاهیم نامشخص در یک تئوری بسیار کلی را شامل می شوند. فرض کنید تعداد بسیار زیادی از مقالات و پژوهش ها در حوزه توسعه پایدار (Sustainability) وجود دارند ولی چه تعداد مقاله تاثیر ارزهای دیجیتال بر توسعه پایدار را مورد سنجش قرار داده اند؟ آیا تعداد آنها اندک است و یا زیاد؟ چه بخش هایی از ارز دیجیتال مورد مطالعه قرار گرفته است و چه بخش هایی هنوز نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر دارد؟. پاسخ به تمامی این موارد مشخص می کنند که آیا پژوهش شما قادر است ارزش افزوده ای ایجاد کند یا خیر و در زمینه پوشش گپ های تحقیقاتی موفق خواهد بود یا خیر

2. تاکید بر اهمیت پیاده سازی: در بخش بیان مسئله پروپوزال باید مشخص کنید که چرا اجرا و پیاده سازی پژوهش ضروری است و انجام آن چطور می تواند به جامعه یا سازمان کمک کند. معمولا پژوهش هایی که به مسائل بنیادی می پردازند و مفاهیم بسیار اساسی را در جامعه دنبال می کنند میتوانند مورد توجه مدیران و یا اساتید قرار گرفته و شانس بالایی برای موفقیت داشته باشند. 

3. نقش هدایتگر برای تحقیقات آتی: یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم در بخش بیان مسئله این است که بتوانید با تحقیق خودتان توسعه ای در تئوری ها و مفاهیم موجود ایجاد کنید و اصطلاحا مسیر پژوهش را برای محققان بعدی باز کنید. برای اینکار باید به دنبال مسائل به روز و ابعاد ناشناخته مشکلات در جامعه باشید. مهمترین عامل برای این کار تقویت مهارت تفکر انتقادی (Critical thinking) است که نیاز به تمرین و ممارست دارد.

4. مشکل باید راه حل کاربردی داشته باشد: چنانچه در بخش ضرورت تحقیق مشکلی را بیان میکنید باید بتوانید راه حل کاربردی برای آن ارائه نمایید. چنانچه ابزار و داده های لازم برای بررسی و برطرف کردن این مشکل در جامعه یا سازمان وجود ندارد، بنابراین انجام تحقیق نیز ضرورت نداشته و مشکلی را برطرف نخواهد کرد. 

5. انتخاب ابزار باید منطقی و درست باشد: فرض کنید که تمامی ابزار و داده های لازم برای برطرف کردن این مشکل در جامعه و سازمان وجود دارد، ولی آیا شما روش و ابزار درستی برای این کار انتخاب کرده اید؟ برای مثال فرض کنید جامعه نمونه شما مدیران رده بالای سازمانی هستند و شما قصد دارید با پرسشنامه ای دربرگیرنده بیش از 200 سوال داده های خودتان را از آنها جمع آوری کرده و از طریق نرم افزار SPSS تحلیل کنید. آیا طراحی پرسشنامه با بیش از 200 سوال کار معقولانه ای است؟ آیا انتخاب و جمع آوری اطلاعات از طریق ارتباط مستقیم با مدیران راه حل درستی است؟ آیا انتخاب نرم افزار SPSS انتخاب مناسبی است؟ نرم افزارهای قوی تری مانند SmartPls و Amos نمیتوانند مناسبتر باشند؟ بنابراین پیش از انتخاب ابزار و روش های گردآوری داده ها سعی کنید اطلاعات لازم و ضروری را در ارتباط با منطقی ترین و صحیح ترین روش ها مورد بررسی قرار دهید.