چاپ
بازدید: 9924

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

همانطور که پیشتر بیان کردیم نگارش پایان نامه نیز همانند بسیاری از اسناد علمی دیگر تابع قوانین و استانداردهایی است.
زمانی که می خواهید نگارش پایان نامه را شروع کنید، باید سعی کنید تمامی بایدها و نبایدهای نگارش را یک به یک انجام داده و پیاده سازی کنید تا در نهایت یک پروژه باکیفیت و کاربردی داشته باشید.
ممکن است این فرآیند زمانبر، هزینه بر و طولانی به نظر برسد، ولی باید بدانید که تمامی این عوامل برای دستیابی به یک
پایان نامه باکیفیت ضروری و لازم الاجرا هستند. به طور کلی بایدها و نبایدهای نگارش پایان نامه شامل موارد زیر می شود:

بایدها:

1. با دانش به سراغ موضوع بروید: بسیاری از اساتید و یا دانشجویان ممکن است بر این موضوع تاکید داشته باشند که باید هرچه سریعتر در زمان مشخص شده دو ترم تحصیلی کارهای مربوط به پایان نامه را انجام داده و آن را تحویل دهند.
ولی آیا پایان نامه ای که با عجله و بدون دانش، تمرکز و دقت بر روی عنوان آن مورد بررسی قرار گرفته و نگارش شود می تواند کاربردی، با کیفیت و مفید باشد؟
برای این منظور توصیه می شود قبل از آغاز نگارش سعی کنید منابع مرتبط زیادی را مطالعه کرده و دیدگاه روشنی در مورد روابط بین فاکتورها، نحوه تاثیرگذاری و عوامل پوششی و میانجی آن بدست آورید.
معمولا دانشجویانی که با دانش و علم بیشتر نسبت به موضوع تحقیق وارد فرآیند
نگارش پایان نامه می شوند می توانند خروجی بهتری را ارائه کنند.

2. پایان نامه خودتان را سازماندهی کنید: قبل از روع به نگارش پایان نامه و نیز در زمان نگارش سعی کنید از یک چارچوب و الگوی مشخص و منسجم تبعیت کنید.
نگارش و آماده سازی پایان نامه در یک قالب مشخص و سازماندهی شده، این امکان را به شما می دهد تا بتوانید مفاهیم مختلف را به صورت دسته بندی شده و منظم در کنار هم قرار دهید.
معمولا پایان نامه هایی که بدون سازمان دهی و بی برنامه تهیه می شوند کاربردی نبوده و در نهایت مشکلات اجرایی و تئوریک زیادی را برای دانشجو و اساتید ایجاد خواهند کرد. 

3. از منابع معتبر و به روز استفاده کنید: استفاده از منابع معتبر و به روز در فرآیند نگارش هر پژوهش علمی الزامی است چرا که ایده ها و مفاهیم موجود در پایان نامه باید مبتنی بر رفرنس های معتبر باشند نه افکار و نظر شخص نویسنده.
هر چه منابع و
رفرنس های پایان نامه اعتبار بیشتری داشته و به روز تر باشند می توانند نشان دهند که تحقیق تا چه اندازه قابل اعتمادتر و با احتمال صحیت بالاترخواهد بود.

4. داده ها و فایل های خودتان را با ابزار صحیح گردآوری کرده و بسنجید: سعی کنید پیش از شروع نگارش پایان نامه در مورد صحیح ترین و مناسبترین روش گردآوری و تحلیل داده ها به جمع بندی برسید.
این مرحله در تحقیق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است
به این علت که
گردآوری اطلاعات نادرست و تحلیل اشتباه
می تواند به کلی مسیر پایان نامه شما را منحرف  کرده و آن را از درجه اعتبار ساقط کند.

نبایدها:

1. نگارش پایان نامه را به تاخیر نیندازید: بسیاری از دانشجویان زمانی که فرآیند تصویب پروپوزال را به پایان می رسانند به دنبال شروع پایان نامه نیستند و سعی میکنند یک زمان استراحتی را در این بین برای خودشان در نظر بگیرند.
در همین راستا توصیه می شود پایان نامه تان را در همان مراحل ابتدایی بعد از تصویب پروپوزال با دانش و گردآوری منابع درست آغاز کنید چرا که پروسه نگارش آن میتواند بسیار زمان بر و طولانی باشد. 

2. از داده های غیر واقعی استفاده نکنید: چنانچه به دنبال شناسایی یک مشکل و ارائه راه حل برای آن هستید، سعی کنید نتایج، داده ها و دستاوردهای شما مبتنی بر واقعیت باشند.
داده های غیرواقعی همواره مشکل ساز بوده و در نهایت نویسنده را از مسیر تحقیق منحرف می کنند.

3. در پایان نامه پلاجریسم انجام ندهید:پلاجریسم یا استفاده از آثار و اطلاعات سایرین بدون ذکر نام آنها، کاری است که می تواند کیفیت پژوهش شما را به شکل قابل ملاحظه ای پایین آورده و حتی موجب ریجکت آن شود.

نگارش پایان نامه - ویژگی یک پایان‌نامه خوب چیست؟ - پروپوزال چیست؟