چاپ
بازدید: 3527

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

مفهوم اصلی تقویت مقاله به معنای بهبود محتوا و کیفیت یک تحقیق، ایده ها و دستاوردهای یک پژوهش می باشد. هر تحقیق یا پژوهش علمی که از طرف مجلات داخلی و بین المللی ریجکت میشود دارای نواقصی است و بدون رفع کردن ضعف های آن نمیتوانید آن را به چاپ رساند. به طور کلی فرآیند یافتن نواقص پژوهش و بهبود محتوای یک مقاله علمی را با عنوان تقویت مقاله می شناسند. نکته مهم در زمینه چگونگی انجام و مدیریت این فرآیند است که سعی میکنیم در مطالب بعدی بیشتر به آنها بپردازیم.

اما در این سرفصل قصد داریم مفهوم بنیادی در ارتباط با تقویت مقاله را با شما به اشتراک بگذاریم. مفهوم تقویت مقاله بسیار گسترده تر از تعریف ظاهری آن بوده و ممکن است زمانبر و هزینه باشد. شاید تعریفی که از تقویت مقاله در ذهنتان است این باشد که با تغییر بسیار اندکی در ادبیات موضوع، روش تحقیق، رفرنس دهی یا دستاوردهای تحقیق می توان به راحتی مقاله را بهبود بخشیده و تقویت کرد. اما به هیچوجه اینطور نیست، و فرآیند تقویت مقاله با چند تغییر ساده و کوچک قابل انجام نخواهد بود.

برای اینکه مطلب را برای شما روشن تر کنیم یک آماربرای شما بیان میکنیم. بر اساس آمار ارائه شده توسط پایگاه علمی ویلی (Wiley) که یکی از معتبرترین نشریات جهان بوده و هزاران ژورنال برتر را در مجموعه خودش دارد، در سال 2020 نرخ ریجکت مقالات سابمیت شده (Submitted) و ریسابمیت شده (Resubmitted) در این پایگاه علمی چیزی در حدود 90% بوده است. این موضوع بدین معناست که حتی کاملترین مقالات هم نواقصی دارند و با تغییرات جزئی نمیتوان سردبیر و داوران را قانع نمود.  

تقویت مقاله و زمان مورد نیاز برای انجام آن

همانطور که پیشتر بیان کردیم فرآیند شناسایی نقاط ضعف یک مقاله و تقویت آنها کار ساده ای نبوده و زمانبر است. اما مدت زمان انجام آن چقدر است؟ مدت زمان تقویت یک مقاله علمی تا حد زیادی به کیفیت مقاله اصلی و دیدگاه نویسنده مقاله بستگی دارد. شاید از خودتان بپرسید چطور ممکن است تقویت مقاله به دیدگاه نویسنده بستگی داشته باشد. فرض کنید شما یک مقاله معمولی با محتوای نسبتا ضعیف را نگارش کرده اید و قصد دارید آن را در یک ژورنال با ایمپکت 4 به چاپ برسانید.

تقویت این مقاله کار بسیار زمانبری است چرا که دیدگاه و اهداف ژورنالی شما بسیار بالا است ولی سطح ادعای مقاله شما بسیار پایین تر از آن قرار دارد. در این فرآیند موضوع شما باید تا حدی اصلاح شده و کانتربیوشن (Contribution) آن ارتقا یابد. چارچوب تحقیق و محتوای آن به شکل اساسی تغییر خواهد کرد. منابع و رفرنسدهی به روز و جدید خواهد شد. روش تحقیق متناسب با مدل و فرضیات جدید تغییر خواهد کرد. فرآیند گردآوری داده ها ممکن است دوباره انجام شود و داده ها ممکن است دوباره تحلیل شوند.

در نهایت ممکن است نتایج و دستاوردها نیز تغییراساسی پیدا کنند. بنابراین زمان مورد نیاز برای تقویت مقاله تا حد زیادی به کیفیت ابتدایی مقاله، میزان نواقص مقاله، دیدگاه نویسنده و در نهایت ژورنال هدف برای چاپ بستگی دارد.

تقویت مقاله - ویراستاری مقاله - رفرنس دهی