امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

پروپوزال (Proposal) یک واژه انگلیسی و برگرفته از کلمه (Propose) به معنای پیشنهاد دادن است و منظور از آن ارائه یک طرح کلی پژوهشی برای موسسه مورد نظر می باشد. خدمات مشاوره و نگارش پروپوزال ارشد و دکتری در موسسه ماد دانش پژوهان زیر نظر کارشناسان برجسته انجام گرفته و تمامی پروپوزال های انجام شده با بهترین کیفیت و به همراه ضمانت در اختیارشما دانشجویان عزیز قرار خواهد گرفت. ما در موسسه ماد دانش پژوهان علاوه بر کمک به دانشجویان در جهت نیل به موفقیت، قصد داریم هرچه بیشتر شما عزیزان را با فرآیند های علمی و پژوهشی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری آشنا کنیم. در ادامه این مقاله به اختصار به موضوعاتی مانند نحوه نگارش و انجام پروپوزال، بخش های مختلف یک پروپوزال، چگونگی آماده سازی یک پروپوزال تخصصی و روش گردآوری مطالب خواهیم پرداخت.
اهمیت پروپوزال در مقاطع ارشد و دکتری
داشتن برنامه و طرح یکی از پیش نیازهای موفقیت در هر کاری است. برای اینکه بتوانید با موفقیت از پایان نامه و یا رساله خود دفاع کنید، نیازمند یک طرح و برنامه استاندارد و تخصصی می باشید. پروپوزال همان برنامه و طرح کلی برای پایان نامه و رساله است که در صورت دقیق، استاندارد و تخصصی بودن می تواند موفقیت شما در مقطع ارشد و دکتری را تضمین کند. نگارش پروپوزال در واقع روشی برای مدون سازی و مکتوب کردن طرحی است که پژوهشگر با استناد به آن مسیر تحقیقش را ترسیم و معرفی می کند.
دانشجو سعی دارد به واسطه ارائه پروپوزال، مسیر پژوهش را برای خود و تیم تحقیقش به صورت مستند و قابل اجرا درآورده و ذهن داوران، ناظران، مشاوران و راهنمایان را برای نظارت یا مشاوره روشن تر کند. هرچه گام های ابتدایی در انجام پروپوزال دقیق تر و تخصصی تر برداشته شود، در نهایت نتیجه کار یک پایان نامه و رساله با کیفیت تر خواهد بود. و صد البته پایان نامه با کیفیت به معنای کسب نمره بالاتر در مقطع ارشد و دکتری، امکان استخراج مقالات ISI و همچنین تقویت روزمه کاری و علمی دانشجو خواهد بود.
پس از اینکه دانشجو اساتید راهنما و مشاور خود را انتخاب کرده و موضوع وی مورد تایید قرار گرفت باید اقدام به نگارش پروپوزال کند. برخی از دانشجویان به اشتباه گمان می کنند که نگارش پروپوزال ارشد به مراتب از پروپوزال در مقطع دکتری آسان تر بوده و بدون توجه به سطح علمی و کیفی آن در نهایت مورد تایید قرار خواهد گرفت. اما باید به این موضوع توجه داشت که در صورت انجام پروپوزال بدون توجه به استانداردهای محتوایی و کیفیت آن ممکن است برای دانشجو دردسرساز شده و فرآیند تصویب را طولانی تر کند.
پروپوزال شامل بخش های مختلفی است که باید بصورت استاندارد و تخصصی انجام شوند. موسسه ماد دانش پژوهان از مرحله ابتدایی فرآیند پایان نامه یعنی مشاوره در انتخاب عنوان تا انجام پروپوزال و نگارش پایان نامه و رساله به عنوان حامی و مشاور در کنار شما دانشجویان گرامی خواهد بود. موسسه ما در تمامی رشته ها و گرایشات تحصیلی آماده ارائه خدمت در زمینه مشاوره، نگارش پروپوزال ارشد و دکتری به شما عزیزان می باشد. در ادامه سعی می کنیم در مورد هر یک از این بخش ها به اختصار صحبت کرده و اهمیت آن را به شما بیاموزیم.
پیش نیاز های بسیار مهم برای انجام پروپوزال
ضروری است دانشجویان پیش از اقدام به نگارش پروپوزال در مقطع ارشد و یا دکتری به نکات زیر توجه داشته باشند.
کسب آگاهی در مورد سیاست ها و مقررات آموزشی دانشگاه در زمینه انجام پروپوزال و مدت زمان مورد نیاز برای ارائه تا تصویب نهایی آن.
انجام بررسی های لازم در مورد امکان وجود یک قالب یکسان و تعریف شده از طرف دانشگاه برای نگارش پروپوزال. برخی از دانشگاه ها در مقاطع ارشد و دکتری با ارائه فرم های آماده (WORD و PDF) قصد در یکسان سازی فرمت پروپوزال نویسی دارند.
بررسی مقالات و منابع مختلف و انتخاب موضوع به منظور ارائه به اساتید مشاور و راهنما.
بررسی موضوع انتخاب شده از نظر میزان نوآوری و هماهنگی با اساتید به منظور ارزیابی کلیات تحقیق و محدوده زمانی و مکانی آن.
بررسی پیشینه پژوهش و مشخص کردن روش تحقیق و گردآوری داده ها.
انجام دادن هماهنگی های لازم و بررسی رزومه اساتید به منظور پیدا کردن استاد راهنما متناسب با موضوع مورد علاقه شما نگارش و انجام پروپوزال بدون هماهنگی با اساتید راهنما و مشاور ممکن است فرآیند تصویب آن را دچار مشکلات جدی کرده و نیاز باشد دانشجو مجددا از ابتدا اقدام به پروپوزال نویسی نماید
یکی از پیش نیازهای بسیار مهم نگارش پروپوزال، انتخاب اساتید مشاور و راهنما است. در بیشتر کشورها اینگونه است که پیش از انتخاب استاد راهنما باید رزومه و علائق پژوهشی (Research Interest) وی را مورد ارزیابی قرار داد. حتما با این موضوع مواجه شده اید که بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در فرآیند تحقیق و نگارش پایان نامه خود دچار مشکلات جدی شده اند و نتوانسته اند به درستی طرح پژوهشی خود را به سرانجام برسانند. یکی از موارد مهم و تاثیر گذار در این امر که بسیاری از دانشجویان از آن غافل هستند و در زمان انجام پروپوزال و پایان نامه آشکار می شود، انتخاب دقیق اساتید مشاور و راهنما است.
کلیاتی در مورد نحوه نگارش پروپوزال
پروپوزال در مقطع ارشد و دکتری به عنوان سنگ بنایی برای پایان تحصیلات تکمیلی است. اگر این سنگ بنا به صورت تخصصی و اصولی گذاشته شود قطعا نتیجه کار عالی خواهد بود. نگارش پروپوزال دقیقا مشابه با بنا کردن یک ساختمان است که در ابتدا نقشه آن طراحی و ترسیم می گردد و سپس بر اساس نقشه، مراحل پی ریزی، فوندانسیون تا دکوراسیون داخلی ادامه می یابد. برای نگارش یک پروپوزال استانداردهای مختلفی وجود دارد که جهت آشنایی یکی از روش های مرسوم پروپوزال نویسی معرفی می گردد. این روش در بیشتر دانشگاه های جهان مورد قبول بوده و پیاده سازی می شود. بنابراین پیشنهاد می شود استانداردهای ذکر شده جهت پروپوزال نویسی مطالعه و در عمل رعایت شوند. رعایت چارچوب کلی پژوهش علمی از الزامات داشتن یک پروپوزال استاندارد و حرفه ای است. هر تحقیق علمی باید بتواند به سوالات زیر پاسخ دهد.
چرا انجام دادن این پژوهش اهمیت دارد؟
دلیل انتخاب این موضوع برای پژوهشتان چیست؟
پژوهش حاضر قرار است چه مشکلی را برطرف کند؟
چه نقطه تمایزی بین این پژوهش و مطالعات قبلی وجود دارد؟
چرا این روش تحقیق را برای انجام کار مطالعاتی خود برگزیده اید؟
چه روش آماری را برای تحلیل و آنالیز داده های پژوهش تان انتخاب کرده اید؟
اگر برای پژوهش خود محدوده زمانی یا جغرافیایی خاصی را در نظر گرفته اید، دلیل انتخابتان چیست؟ و چگونه این انتخاب موجب بهبود فرآیند تحقیق شما خواهد شد؟
این سوالات موجب می شود که ذهن شما به عنوان پژوهشگر و انجام دهنده پروپوزال و ذهن خواننده به عنوان مخاطب که قصد دارد پروپوزال شما را مطالعه کند، کاملا در مورد محتوای پژوهشی شما روشن باشد. در صورت پاسخ دقیق به این سوالات در نهایت خروجی کار یک پروپوزال استاندارد مطابق با اصول روش تحقیق تخصصی خواهد بود.
نحوه انتخاب عنوان پروپوزال
موضوع پروپوزال باید کاملا دقیق، مختصر و بیانگر هدف و چارچوب کلی تحقیق باشد. به عبارتی عنوان پروپوزال در مقطع ارشد و دکتری تابلوی بیلبوردی برای پژوهش شماست که کلیاتی از محتوای آن را به ذهن مخاطب القاء میکند. افرادی که قصد پذیرش تحصیلی بعد از اتمام تحصیلات تکمیلی را دارند معمولا عنوان پروپوزال خود را بسیار هدفمند انتخاب میکنند چرا که در زمان اپلای برای ارشد یا دکتری همین موضوع نمادی از علائق پژوهشی (Research Interest) دانشجو محسوب میشود و به پذیرش وی کمک شایانی خواهد کرد. عنوان پروپوزال باید دقیقا کاری که قرار است انجام شود را حداکثر در 12 کلمه بیان کند. عنوان پروپوزال نباید کلی و مبهم باشد و خواننده باید بتواند با مطالعه آن به محتوای کلی پروپوزال پی ببرد. هر چه عنوان پروپوزال شفاف تر باشد، پژوهشگر فرآیند نگارش را سریع تر و آسان تر طی خواهد کرد.

انتخاب نوع تحقیق
یکی از تفاوت های اصلی بین دانشجویان در مقطع ارشد و دکتری میزان تسلط آنها به مباحث آماری و اصول روش تحقیق است. از دانشجویان دکتری انتظار می رود در زمان نگارش پروپوزال تسلط کاملی به مباحث روش تحقیق و اصول آماری داشته باشند. بطور کلی قبل از مبادرت به انجام پروپوزال دانشجو باید بداند که پژوهش وی از نظر هدف در کدامیک از دسته های زیر قرار می گیرد. چرا که انتخاب نوع تحقیق به نحوه انجام پروپوزال شما جهت داده و چهارچوب کلی آن را مشخص خواهد کرد.
مطالعات بنیادی (پژوهش بنیادی): تحقیقاتی که هدف اصلی آنها توسعه علم است و پژوهشگر قصد دارد با اکتشاف یک موضوع خاص اقدام به گسترش و بهبود دانش در یک رشته کند. غالبا این تحقیقات راهگشای مطالعات و پژوهش های بعد از خود خواهند بود. برای مثال انجام پژوهش در زمینه درمان بیماری سرطان یا مشکلات ژنتیکی

مطالعات کاربردی (پژوهش کاربردی): تحقیقاتی هستند که با هدف رفع یا حل یک مشکل در جامعه انجام می گیرند. معمولا پژوهشگر در این تحقیق یک مشکل را در جامعه شناسایی کرده و به بررسی راه حل های آن می پردازد. برای مثال تحقیق در مورد آلودگی هوای تهران، کمبود ذخایر آبی در ایران
مطالعات موردی: تحقیقاتی که اقدام به بررسی یه موضوع در یک منطقه جغرافیایی خاص کرده و برای آن راه حل ارائه میکنند. این نوع از پژوهش از نوع تحقیقات تجربی بوده که به بررسی یک موضوع در یک زمان مشخص و در یک مکان مشخص می پردازد.
مقدمه:
مقدمه در نگارش پروپوزال بسیار اهمیت دارد چرا که چارچوب کلی، اهداف و فرضیات پژوهش را به نمایش می گذارد. بسیاری از اساتید زمانی که قصد دارند مقاله و یا پروپوزالی را از نظر کیفی ارزیابی کنند اقدام به بررسی مقدمه آن کرده و نتیجه را اعلام می کنند. در بخش مقدمه پروپوزال دانشجو به این سوال پاسخ می دهد که هدف او از نگارش این پایان نامه چه بودی و چه ضرورتی برای انجام آن وجود دارد. معمولا در مقدمه پروپوزال، پژوهشگر سعی می کند با آوردن مطالبی برای خواننده، ذهنیت مورد نظر خود را در رابطه با موضوع بیان نماید. در واقع از این طریق می خواهد خواننده را با مبانی و کلیات پروپوزال مورد نظر خود آشنا کند. مقدمه پروپوزال نباید بیش از حد طولانی باشد و باید در برگیرنده مطالبی باشد که در بخش های دیگر خواهد آمد.
بیان مسأله (تعریف موضوع تحقیق):
نوشتن بیان مسئله یا تعریف موضوع تحقیق در زمان انجام پروپوزال نیاز به دقت و هوش بالایی دارد. پژوهشگر باید بتواند موضوع مورد نظر خود را به درستی و با دقت بسیار تشرح کرده و ارتباط منطقی بین مسأله با سایر عناصر تحقیق برقرار کند. به طور کلی از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری انتظار می رود بتوانند مشکلات موجود در حوزه تخصصی خود را به درستی شناسایی کرده و برای آن راه حل ارائه کنند. اساساً پژوهشگر با بهره گیری از قدرت استدلال، منطق، ریز بینی، تحلیل، نکته سنجی و حس کنجکاوی اقدام به یافتن مسأله کرده و در ادامه می تواند راه حل منطقی برای آن ارائه کند. برخی از محققان از طریق مطالعه و بررسی مقالات و تحقیقات گذشته اقدام به بیان مسأله می کنند. البته پژوهشگرانی موفق هستند که با دیدگاه انتقادی، تحلیلی و پرسشگر اقدام به نگارش این بخش از پروپوزال کنند.
ضرورت و اهمیت تحقیق
در این بخش از نگارش پروپوزال از دانشجو انتظار می رود که دلیل و ضرورت انجام تحقیق را بیان کند. پژوهشگر باید بتواند از طریق نگارش پروپوزال، مخاطب را قانع کند که پژوهش وی برای جامعه بسیار مهم بوده و نتایج آن کاربردی است. به عبارتی پژوهشگر با انجام پروپوزال حاضر قصد در حل چه مشکلی دارد؟ یا می خواهد چه نوآوری را در پژوهش خود داشته باشد که کار او را نسبت به سایرین متمایز کند.
اهداف تحقیق
زمانی که دانشجو اقدام به نگارش و انجام پروپوزال می کند، باید دقیقا بداند هدفش از این کار چیست. آیا قصد دارد موضوعی جدید را در حوزه مطالعاتی خود اکتشاف کند و یا می خواهد یکی از مشکلات جامعه را مورد بررسی قرار داده و برای آن راه حل ارائه کند. به عبارت دیگر هدف تحقیق مستقیماً از مسأله پژوهش ناشی شده و به تحقیق جهت می دهد.
سوالات و فرضیات تحقیق
مهمترین عامل در انجام پروپوزال که با شفافیت محتوای آن رابطه مستقیم دارد، طرح سوالات و فرضیات تحقیق است. فرضیه تحقیق یک گمانه علمی در مورد رابطه ها، ماهیت و نحوه تعامل بین دو فاکتور تاثیرگذار در تحقیق می باشد. پژوهشگر پس از یافتن و بیان مسأله، اقدام به مطالعه منابع کرده و اطلاعات مختلفی را گردآوری می کند. هر چه دانش پژوهشگر به واسطه مطالعه منابع و کتاب های مختلف بالاتر برود، می تواند به سوالات تحقیق پاسخ مناسب تری داده و فرضیات دقیق تری طراحی کنید. یکی از مشکلات عمده در پروپوزال ها و پایان نامه های دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری که در نهایت مانع تحلیل درست و کاهش کیفیت کار پژوهشی می شود عدم طراحی درست سوالات و فرضیات تحقیق است.
تاریخچه و پیشینه تحقیق
در این بخش از نگارش پروپوزال باید خلاصه ای از تحقیقات و مطالعات قبلی را به همراه ذکر منبع در بخشی با عنوان پیشینه تحقیق جمع آوری کرد. نگارش این بخش از پروپوزال نیازمند تسلط پژوهشگر به موضوع تحقیق است. هرچه پژوهشگر نسبت به ابعاد مختلف موضوع و فاکتورهای تاثیرگذار بر آن دانش و آگاهی بیشتری داشته باشد در نتیجه این بخش با کیفیت بالاتری آماده خواهد شد. از فاکتورهایی که موجب بالا رفتن کیفیت پیشینه تحقیق می شود می توان به استفاده از منابع به روز و مرتبط، ارتباط دقیق بین فاکتورهای موجود در تحقیق و گردآوری اطلاعات مرتبط پیرامون موضوع تحقیق اشاره کرد. بطور کلی هدف از گنجاندن بخش پیشینه تحقیق عبارت است از:
برقراری ارتباط منطقی و دقیق بین موضوع پروپوزال شما و تحقیقات پیشین
آشنایی با چارچوب نظری و ادبیات حاکم بر موضوع به صورت ذهنی و تجربی به منظور روشن تر شدن فاکتورهای تاثیر گذار بر تحقیقآشنایی با روش تحقیق های پیشین در مطالعاتی که توسط پژوهشگران انجام شده است و ممکن است راهگشای پژوهشگر در تحقیق حاضر باشد.
آگاهی از نتایج و دستاوردهای پژوهش های پیشین و ارائه فرضیاتی دقیق تر و مبتنی بر واقعیت که در نهایت پیشبینی نتایج را تسهیل خواهد کرد.
چارچوب نظری تحقیق
در این بخش از نگارش پروپوزال، پژوهشگر باید بتواند به یکسری از سوالات تحقیق پاسخ دقیق و روشنی بدهد. اینکه چرا پژوهشگر انتظار دارد روابط مشخصی بین فاکتورهای تحقیق وجود داشته باشد. چگونه پژوهشگر به این نتایج پی برده است. پژوهشگر چه دلایلی را می تواند برای ادعای خود مطرح کند. در زمان نگارش پروپوزال ارشد و دکتری برای اینکه بتوانیم به این سوالات پاسخ دقیق و روشنی بدهیم، باید قبلا منابع را به درستی مطالعه کرده باشیم. استفاده از مجلات و سایت های معتبر بین المللی مرتبط در این زمینه، کمک فراوانی به غنای تحقیق خواهد کرد.
مدل مفهومی تحقیق (Conceptual Model)
روابط کلی میان فاکتورهای تحقیق در قالب مدل مفهومی قابل نمایش است. اگر فرضیات و بخش پیشینه تحقیق در پروپوزال با دقت بالایی نگارش شده باشند میتوان روابط بین فاکتورهای تحقیق را بصورت کاملا درست و منطقی در مدل مفهومی به نمایش گذاشت. مدل مفهومی در پروپوزال به دو صورت قابل تدوین است. در روش اول برای نگارش پروپوزال می توان بعد از تدوین سوالات و فرضیات تحقیق اقدام به طراحی مدل کرد اما روش دوم کاملا معکوس روش اول بوده و کمی پیچیده تر خواهد بود. مدل مفهومی در پروپوزال تمامی روابط بین متغیرهای مستقل، وابسته، میانجی و کنترل را بصورت واضح و روشنی نشان می دهد. در حال حاضر در حوزه علوم انسانی از نرم افزارهایی مانند Smartpls برای مدلسازی ساختاری استفاده می کنند.
روش شناسی تحقیق (Methodology)
شاید یکی از مشکل ترین بخش های نگارش پروپوزال برای دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری آماده سازی متدولوژی یا همان روش شناسی تحقیق باشد. آشنایی با روش های انجام تحلیل آماری، گردآوری و آنالیز داده ها برای بسیاری از دانشجویان کار مبهم و پیچیده ای است. در بخش روش شناسی پروپوزال، دانشجو می بایست تسلط کاملی به مواردی مانند تعداد نمونه ها، روش نمونه گیری، ابزار تحقیق، روش انجام کار، روش های آماری تجزیه و تحلیل کیفی و کمی داده ها، شبیه سازی نرم افزاری، نحوه انجام کار آزمایشگاهی و کارگاهی، نحوه انجام تحقیقات کتابخانه ای و .... داشته باشد. با توجه به اینکه تقریبا مهمترین قسمت پروپوزال نویسی پس از موضوع، بخش روش شناسی تحقیق است، می بایست به این بخش توجه ویژه ای شود. لازم به ذکر است که برخی از اساتید محترم، پس از مطالعه مقدمه، فقط این بخش را مطالعه نموده و در مورد قابل دفاع بودن و یا نبودن پروپوزال اظهار نظر می کنند. به همین دلیل توصیه می شود این بخش را کاملا دقیق تهیه نمایید.
محدودیت های تحقیق
در زمان نگارش پروپوزال باید به این موضوع توجه داشته باشیم که آیا محدودیتی برای انجام یک پروژه وجود دارد یا خیر. یکی از مشکلات عمده در فرآیند تحقیق عدم دسترسی به داده ها و اطلاعات آماری است. البته موانع و محدودیت های دیگری مانند مسائل و مشکلات علمی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ممکن است در فرآیند تحقیق، جمع آوری داده ها و حتی نتیجه گیری تاثیر گذار باشند. بنابراین محقق از نظر اخلاقی موظف است، در زمان نگارش پروپوزال هر عاملی که ممکن است بر فرآیند تحقیق و گردآوری داده ها اثر می گذارد را بیان کند تا خواننده بتواند به درستی شرایط پژوهش را درک نماید.
قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
دانشجو برای اینکه بتواند بخش روش شناسی یا متدولوژی پروپوزال خود را به درستی انجام دهد باید یکسری از اصول را در نظر داشته باشد. در زمان انجام پروپوزال باید محدوده زمانی و موقعیت مکانی پروژه شما به دقت مشخص شود تا بتوانید جامعه آماری و حجم نمونه خود را بهتر و موثرتر مدیریت کنید. بدین معنا که دانشجو با تعیین قلمرو زمانی و مکانی می تواند جامعه آماری و نمونه خود را محدود کرده و برای گردآوری داده ها دیگر نیازی به پوشش یک منطقه جغرافیایی بسیار بزرگ نخواهد داشت. از دیگر مزایای تعیین قلمروزمانی و مکانی این است که خواننده پروپوزال یا طرح تحقیق شما می تواند نتایج بدست آمده توسط شما را با توجه به دوره زمانی و مکانی مشخص مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.
روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه
یکی از معیارهای ارزیابی پروپوزال نگارش شده از نظر کاربردی بودن، بررسی روش نمونه گیری، جامعه آماری و حجم نمونه در پژوهش است. در زمان انجام پروپوزال باید به این موضوع توجه داشته باشید که نگارش هر تحقیق مستلزم صرف هزینه و زمان بسیار زیادی است. به همین دلیل غالبا نمی توان در یک پژوهش علمی در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری، کل جامعه را بصورت سرشماری مورد مطالعه قرار داد. لذا پژوهشگر در زمان انجام پروپوزال باید از روش های مختلفی مانند جدول مورگان، فرمول کوکران و یا سایر روشها اقدام به استخراج حجم نمونه از جامعه آماری نماید.
ابزار گردآوری داده
در زمان انجام پروپوزال باید به این موضوع توجه داشته باشیم که پژوهش ما چه ویژگی هایی دارد و کدام ابزار را می توانیم به عنوان مناسب ترین و بهترین وسیله برای گردآوری داده ها مورد استفاده قرار دهیم. ابزارهای گوناگونی برای بدست آوردن داده ها مورد استفاده قرار می گیرند مانند مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه، مدارک و اسناد که هر یک از این ابزارها معایب و مزایای خاص خود را دارند. بنابراین در هنگام انتخاب و استفاده از آنها باید تمام جنبه های کاربردی بودن پژوهش را در نظر گرفت تا اعتبار پژوهش خدشه دار نشود.
روش تجزیه و تحلیل داده ها
در زمان نگارش پروپوزال خود باید مشخص کنید که از چه ابزارها و یا نرم افزارهایی برای تجزیه و تحلیل داده های خام بدست آمده از تحقیق استفاده خواهید کرد. داده های خام حاصل از پژوهش به عنوان ابتدایی ترین سطح از شناخت پژوهشگر پیرامون مسأله تحقیق، ماهیت و روابط میان فاکتورها است. لذا پژوهشگر پس از دستیابی به داده های گردآوری شده و خام می تواند با توجه به ماهیت آنها، ساختار و قالب فرضیه ها اقدام به تجزیه و تحلیل کند.

شرح واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق
بسیاری از پژوهش ها به دلیل ماهیت علمی و آکادمیک آنها مجموعه ای از کلید واژه های تخصصی را در خود جای داده اند. به همین دلیل توصیه می شود در زمان نگارش پروپوزال تعریفی از این کلید واژه های تخصصی ارائه کنید تا در صورت آشنا نبودن مخاطب با مفهوم کلید واژه ها مشکلی در درک محتوای کلی پژوهش برای خواننده ایجاد نشود.
منابع و مأخذ
پس از اتمام نگارش پروپوزال، تمامی منابع بکار رفته در پژوهش به ترتیب حروف الفبا و بر اساس یکی از استانداردهای رفرنس دهی (MLA, APA, Chicago, Harvard, Vancouver) تدوین شوند. در حال حاضر می توان از نرم افزارهایی مانند مندلی (Mendeley) نیز برای رفرنس دهی در تحقیق استفاده نمود.
پیش پروپوزال - پروپوزال دانشگاهی - پروپوزال صنعتی