تعداد ارجاعات به یک مقاله را سایتیشن می‌نامند. ارجاع یا همان رفرنس‌دهی به این معنی است که یک محقق دیگر از مطالب مقاله شما استفاده کرده و به مقاله شما رفرنس دهد. هر چقدر تعداد سایتیشن یا استناد یا ارجاعات به یک مقاله بیشتر باشد نشان‌دهنده بالا بودن اعتبار آن مقاله است. به همین دلیل ایمپکت فاکتور یا عامل تاثیرگذاری که میزان ارجاعات را اندازه‌گیری می‌کند می‌تواند شاخص خوبی برای نشان‌دادن اعتبار یک ژورنال باشد. البته تعداد ارجاعات زمانی مشخص می‌شود که مقاله موردنظر در یک ژورنال معتبر به چاپ رسیده باشد. و رفرنس‌های داده‌شده آن مشخص باشد.

به کمک سایتیشن ارتباط مربوط به ارجاعات تمامی مقالات با یکدیگر مشخص می‌شود و نویسندگان متوجه می‌شوند که کدام مقالات جدید یا قدیمی می‌باشند و همچنین می‌توان اطلاعات بیشتری در مورد مطالبی که قبلا منتشر شده به دست آورد.

افراد می‌توانند مراجعی را که سایر نویسندگان در مقالات خود به چاپ رسانده‌اند پیگیری نمایند. سایتیشن، جایی که نمی‌توان از طریق کلمات کلیدی و حتی موضوع جستجو کرد، این امکان را فراهم می‌سازد تا از طریق روشی جستجو و آنالیز مقالاتی که قبلا به چاپ رسیده است انجام دهیم. سایتیشن به کاربران این امکان را می‌دهد تا در مورد ایمپکت ژورنال‌ها اطلاعاتی را بدست آورده و حوزه خاص فعالیت تحقیقاتی و انتشار خود را مشخص سازند.

كاربرد های سایتیشن

مقالاتی که مطلب مورد نظر را مورد ارجاع قرار داده اند به راحتی می یابد.

ارجاعات قدیمی و نامشخص را اصلاح می کند.

راه حلی مناسب برای جستجوی میزان استناد به یک مقاله است.

بررسی و ارزیابی مقالات علمی.

شاخص مستند برای رتبه بندی مجلات و ژورنال ها.

مشخص کردن بهترین مجلات در یک حوزه تخصصی.

بررسی پیشینه تحقیق هر حوزه علمی.

روش های افزایش سایتیشن
در مقاله خود، فقط ارجاعاتی داشته باشید که مربوط به موضوع مقاله باشد.
کلمات کلیدی مقاله خود را با دقت انتخاب کنید تا در هنگام جستجوی دیگر محققان، مقاله شما نیز جزو لیست ظاهر شود.
حتی الامکان از کلمات کلیدی مقاله در عنوان مقاله استفاده شود.
از یک فرم نوشتاری یکسان برای نام خود در تمام مقالات استفاده کنید زیرا یافتن شما را تسریع می کند، یک پیشنهاد اضافه کردن کد ORCID بعد از آدرس ایمیل است.
اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شما در مقاله درست است و همچنین بررسی دقیق اطلاعات مقاله در پایگاه های جستجو الزامی است.
متن مقاله را برای همگان در دسترس قرار دهید، بدین منظور و اگر مقاله شما در نشریات open-access چاپ نشده است، پیش نویس مقاله خود را که Accept شده است, در صورت داشتن مجوز های کپی رایت ناشر، در معرض دید همگان قرار دهید.
داده ها و یافته های خود را به سایت های پر بازدید و مربوط به کار مقاله، به اشتراک بگذارید.
کار خود را در کنفرانس ها ارائه کنید.
از رسانه های اجتماعی استفاده کنید. پیوند به مقالات خود را در رسانه های اجتماعی (فیس بوک، توییتر، Academia.edu، ResearchGate، Mendeley) و صفحه پروفایل دانشگاهی خود را ارائه دهید.
کپی هایی از مقاله خود را به محققانی که ممکن است علاقه مند باشند، ایمیل کنید و یا یک وبلاگ یا یک وب سایت اختصاصی مربوط پژوهش خود ایجاد کنید.