رشته نیوز

رشته کاردان فنی ا لکترونیک صدا و سیما.
رشته کاردان فنی ا لکترونیک صدا و سیمابا توجه به تنوع صنایع الکترونیکی و مخابراتی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نیاز روز ا فزون این سازمان به گسترش و... ادامه مطلب ..
رشت مهندسی پلیمر – تکنولوژی و علوم رنگ
مهندسی پلیمر – تکنولوژی و علوم رنگ 1-     تعریف و هدف: مجموعه تکنولوژی و علوم رنگ یک مجموعه آموزشی است در نظام آموزش عالی در زمینه تکنولوژی ساخت و تولید... ادامه مطلب ..
رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی : رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی یکی از زیر شاخه های توانبخشی است که در آن طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بر اساس اصول مهندسی و... ادامه مطلب ..
رشته آبادانی و توسعه روستاها
جهت‌گيري كلي برنامه كارشناسي آباداني و توسعه روستاها بر آن است كه فارغ‌التحصيلان اين دوره بعد از طي مباحث عمومي و كلي دروس مهندسي، در حد نياز روستاها بر مسائل... ادامه مطلب ..
رشته آماد (سیستم تامین و توزیع کالا)
بي‌شك يكي از اصلي‌ترين مأموريت‌هاي ستاد نيروهاي مسلح، برآورد، تأمين و توزيع اقلام مختلف مورد نياز براي پشتيباني يگان‌ها (در زمان جنگ و صلح) است. اين كار... ادامه مطلب ..

نشر نیوز(کتابهایی برای نیازهای 2023 به بعد)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوائی


نیروی هوائی در دیدگاه عامه مردم مساوی است با خلبان هایی که سوار بر هواپیماهای شکاری ، ضربتی ، اکتشافی ، مسافربری یا ترابری بر فراز آسمان ها پرواز می کنند در حال که نیروی هوائی هرکشوری علاوه بر خلبانان ، نیرو های دیگری نیز هستند که مشاغل بسیار حیاتی و مهمی را بر عهده دارند . برای مثال طراحی و فرماندهی پدافند هوائی علیه هدف های ثابت و متحرک دشمن و دفاع از مرزهای هوائی کشور برعهده مهندسین تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوائی است . این رشته در کشور ما در دانشگاه علوم و فنون هوائی شهید ستاری در سه گرایش کنترل شکاری ، عملیات موشکی و اطلاعات عملیاتی آموزش داده می شود .
در مفهوم عنوان این رشته باید گفت که واژه مهندسی در مفهوم مصطلح آن به معنای طراحی است و منظور از کلمه تکنولوژی این است که فارغ التحصیل این رشته باید دانش نرم افزاری و سخت افزاری و اطلاعاتی داشته باشد ، که منظور از دانش اطلاعاتی اطلاع در تمامی زمینه های نظامی از جمله اطلاعات عملیات ، اطلاع از انواع هواپیماها و موشک ها و اطلاع از سیستم های سازمان نیروی هوائی است .
واژه فرماندهی نیز، یعنی اینکه فارغ التحصیل این رشته بتواند اعمال مدیریت بکند . به عبارت دیگر بتواند با استفاده از دانش سخت افزاری ، نرم افزاری و اطلاعاتی که کسب کرده است به یاری زیرمجموعه خود ، ماموریت های محوله نیروی هوائی را انجام دهد . در واقع دانش آموخته این دانشکده به عنوان پایین ترین رده فرماندهی کار خودرا با فرماندهی دانش آموختگان دیگر این دانشگاه که در رشته های مهندسی هوا و فضا ، مهندسی کامپیوتر ، مهندسی برق و مدیریت تحصیل کرده اند و در مجموعه نیروی هوائی کار می کنند ، آغار می کند .
واژه کنترل نیز مقوله ای از زنجیره اعمال فرماندهی است . به این معنا که هردانشجو باید مهارت های گروهی و فردی را فرا بگیرد تا با زیرمجموعه خودو با دیگر نیروهای دفاعی کشور اعم از نیروی زمینی و نیروی دریایی ارتباط برقرار کرده و اطلاعات لازم را رد و بدل کند .
این رشته دارای سه گرایش کنترل شکاری ، عملیات موشکی و اطلاعات عملیاتی است .

  • گرایش کنترل شکاری

در گرایش کنترل شکاری دانشجویان توانایی رهگیری های هوائی و بکارگیری انواع تاکتیک ها و تکنیک های رهگیری هواپیمای خودی و هواپیمای دشمن را فرا می گیرند و در نهایت در ایستگاه های رادار به کنترل و مراقبت قلمرو فضائی کشور می پردازند و به محض اینکه هواپیمای ناشناسی وارد مرزهای هوائی کشور می شود به مبادی مذکور گزارش داده تا تصمیم گیری های لازم انجام گیرد .

  • گرایش عملیات موشکی

دانش آموختگان این گرایش با توجه به تجهیزات و جنگ افزارهای پدافندی مختلفی که در نیروهای هوائی وجود دارد ، در سایت های موشکی زمین به زمین در تخصص های "ارتفاع پست و پایین " و " ارتفاع متوسط و بالا " یا سیستم های سطح به سطح و در سایت های موشکی زمین به هوا در دوبخش ارتفاع پایین و ارتفاع متوسط و بالا مشغول به خدمت می شوند در واقع این افراد با استفاده از سیستم های موشکی زمین به هوا یا زمین به زمین ، فرماندهی رزمی نیروی هوائی را بر عهده دارند .

  • گرایش اطلاعات عملیاتی

دانشجویان گرایش اطلاعات عملیاتی فرا می گیرند که چگونه اطلاعات لازم را از وضعیت فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و بخصوص دفاعی کشورهای همسایه ، منطقه و حتی فرا منطفه ای با استفاده از سیستم های الکترونیکی ، ماهواره ای و عکس های هوائی و تحلیل و تفسیر این اطلاعات بدست آورند . در واقع بدست اوردن اطلاعات نظامی و غیرنظامی در زمان صلح و بکاربردن استراتژی آنها در زمان جنگ بر عهده فارغ التحصیلان مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوائی گرایش اطلاعات عملیاتی است .


توانائی های لازم :
دانشجویان رشته مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوائی از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی پذیرفته می شوند. این افراد علاوه بر موفقیت در آزمون سراسری باید در معاینات پزشکی علوم و فنون هوائی شهید ستاری نیز پذیرفته شوند که در این مرحله ، داوطلب علاوه بر خصوصیات ظاهری که عبارت است از : حداکثرسن 22 سال (در صورت انجام خدمت سربازی ، حداکثر سن 24 سال می شود) و حداقل قد 160 سانتیمتر باید برابر با استانداردهای بهداری نهاجا از سلامت جسمانی برخوردار باشد . برای مثال دید هر یک از چشم ها نباید کمتر از 7 از 10 باشد . در ضمن لازم است در مصاحبه عقیدتی و حفاظتی این دانشگاه پذیرفته گردد . همچنین از سال 80 داوطلبان ورودی این رشته علاوه بر گزینش های فوق لازم است که در کمیته علمی این دانشکده نیز پذیرفته شوند . این کمیته سه مقوله را مد نظر قرار می دهد که شامل توان علمی (تسلط بر زبان انگلیسی ، ریاضیات و فیزیک ) آمادگی فیزیکی (نداشتن لکنت زبان ) و آمادگی روحی و روانی (توان مدیریت از پایین ترین رده تا بالاترین سلسله مراتب فرماندهی ) می شود .
در ضمن رشته مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوائی فقط داوطلبان مرد را می پذیرد و داوطلبان باید این رشته را جزو یکی از 9 انتخاب اول فرم انتخاب رشته خود درج کرده باشند و در صورت پذیرفته شدن ، تحت هیچ شرایطی حتی قبول شدن در رشته های نیمه متمرکز ، نمی تواند به سایر موسسات اموزش عالی کشور انتقال یابد . همچنین داشنجویان این دانشگاه در طول دوره آموزش به غیر از تعطیلات تابستانی ، تعطیلات بین دو ترم و تعطیلات عمومی ، در دانشگاه شبانه روزی هستند و کلیه هزینه های آنها اعم از خوراک ، پوشاک ، کمک آموزشی و زیست آنها برعهده نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و در طول مدت تحصیل نیز ماهیانه مبلغی بعنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند و بالاخره به فارغ التحصیلان این دانشگاه در طول خدمت در نیروی هوائی ، مسکنی مناسب و مطابق با ضوابط نیروی هوائی واگذار می شود همچنین فارغ التحصیلان در طول خدمت می توانند با توجه به شرایط و نیاز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از بورسیه های تحصیلی در مقاطع بالاتر از کارشناسی استفاده کنند .

موقعیت شغلی در ایران :
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری یک دانشگاه نظامی است و دانشجویان رشته مهندسی تکنولوژی ، فرماندهی و کنترل هوائی با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل می شوندو چون به استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران در می آیند مشکلی نخواهند داشت . این افراد کار خود را از پایین ترین رده فرماندهی (فرماندهی گروه ) آغاز می کنند و با گذراندن دوره های حین خدمت ، به ترتیب سلسله مراتب فرماندهی شامل فرمانده دسته فرمانده گردان ، فرمانده هنگ ، فرمانده تیپ و فرمانده لشکر را طی می کنند و در صورت داشتن توانائی ها و قابلیت های لازم حتی می توانند به فرماندهی کل نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران برسند همان طور که شهید بزرگوار سرلشکر ستاری به این رده از فرماندهی رسید .

دانشگاه های پذیرنده : فنون و علوم هوائی شهید ستاری – تهران
مقاطع تحصیلی : کارشناسی
دوره ها : روزانه - شبانه
دانشگاه : دولتی
گرایشها : کنترل شکاری ، اطلاعات عملیاتی ، عملیات موشکی