مطالب نگارش پروپوزال ارشد و دکتری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

رشته ارتباط تصویری :

تابلوی اول از وجود یک رستوران خبر می دهد ، تابلوی دوم مکان یک باجه پست را نشان می دهد و تابلوی سوم می گوید که در اینجا یک جایگاه سوخترسانی است . البته این اطلاعات به زبان نوشتاری بیان نشده است چرا که امروزه با وجود صد زبان و 5 هزار گویش ، نمی توان برای معرفی مراکز و مکان های مختلف از زبان های نوشتاری استفاده کرد . بلکه این زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانه ها در هواپیماها ، جاده ها و هتل ها ، پیام ها را سریع تر انتقال می دهد .
البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری تنها به ساخت علائم و سمبل های تصویری می پردازد بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در بر می گیرد که از آن جمله می توان به نوشتن زیبای کلمات ، رسم منحنی و نمونه های آماری ، تهیه آگهی و مطبوعاتی و پوستر ، صفحه آرایی و ده ها مورد دیگر اشاره کرد . به زبان دیگر کلیه طرح هایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند طرح گرافیکی می باشند .

هدف ارایه رشته ارتباط تصویری آموزش این هنر در دانشگاه و مراکز آموزش عالی است . درواقع رشته راتباط تصویری توانایی های دانشجویان در امور تبلیغات ، فرهنگی یا تجاری را ارتقاء می دهد کهک در این میان تبلیغات فرهنگی شامل تصویری سازی کتب ، ساخت پوستر ، تبلیغات برای نشریات و جراید مانند صفحه آرایی و آگهی های مطبوعاتی می شود و تبلیغات تجاری نیز شامل تبلیغت نمایشگاه های بازرگانی مانند غرفه سازی و غرفه آرایی یا تبلیغات برای کالاهای مختلف است . در ضمن ارتباط تصویری دارای شاخه های دیگری مانند آرم سازی ، انیمیشن و طراحی راهنمای محیطی می باشد.

توانایی های لازم :
دانشجوی ارتباط تصویری باید علاوه بر خلاقیت ، عاشق این کار بوده و طراحی خوب و زبر دست وبوده . چون طراحی اساس کار یک گرافیست است و در ضمن باید با رنگ بعنوان عامل تکمیل کننده فرم آشنا باشد . همچنین یک طراح باید با شاخه های مختلف هنری آشنایی کامل داشته باشد . چون یک گرافیست امکان دارد از تکنیک های عکاسی ، چاپ ف خوشنویسی ، نقاشی ، طراحی صنعتی ، اصول و مبانی صنایع دستی در کارش استفاده کند و پیام مورد نظرش را به مرحله اجرا برساند . بالاخره هنرمند این رشته لازم است با علومی مثل جامعه شناسی ، روانشناسی ، بازار یابی و ادبیات اشنا باشد . زیرا یک پیام تبلیغلتی باید با توجه به مخاطب آن ساخته شود ؛ یعنی باید توجه داشت که مخاطب این پیام از نظر فرهنگی ، اقتصادی و خواسته و علایق در چه سطحی است . گفتنی است که دانشجویان این رشته به صورت نیمه متمرکز گزینش می شوند ؛ یعنی علاوه بر آزمون علمی ، استعداد و خلاقیت دانشجویان در یک ازمون عملی نیز سنجیده می شود .

موقعیت شغلی در ایران :
برای یک فارغ التحصیل ارتباط تصویری فرصت های شغلی زیادی وجود دارد چون تنها بخشی از کاراو تبلیغات می باشد و این در حالی است که تبلیغات محدوده خاصی ندارد و از تبلیغات یک خودکار گرفته تا تبلیغ یک کالای فرهنگی مثل تئاتر یا سینما در حیطه دانش متخصص ارتباط تصویری می گنجد . از سوی دیگر تصویر سازی و طراحی روی جلد کتب ، صفحه آرایی مجلات و روزنامه ها و تهیه آرم و نشانه نیز در حیطه کار یک متخصص ارتباط تصویری قرار دارد . در کل باید بگوییم که در ایران دوشاخه عمده کاری برای یک گرافیست و.جود دارد یکی چاپ و انتشارات ؛ یعنی طرحی که در نهایت با چاپ و تولید انبوه سروکار دارد مثل تصویر سازی کتاب ، صفحه آرایی مجلات و روزنامه ها و تهیه پوستر و بروشور و دیگری گرافیک تلویزیونی است ؛ یعنی گرافیست تعیین می کند که برای مثال مجری تلویزیون چه لباسی با چه رنیگ بپوشد که هم مناسب باشد هم تفاوت رنگ ها در گیرنده ها اعم از رنگی یا سیاه و سفید به خوبی مشخص گردد .

  • درس های این رشته در طول تحصیل :

طراحی پایه ، مبانی هنر هایدتجسمی ف کارگاه حجم سازی ، آشنایی با هنر در تاریخ ، تاریخچه کتابت ، خوشنویسی ، عکاسی پایه ، ارتباط تصویری ، چاپ دستی ، هنر و تمدن اسلامی ، تصویر سازی ، کارگاه عکس رنگی (انسان ، طبیعت و طراحی ) تجزیه و تحلیل هنر های تجسمی ، آشنایی با هنرهای معاصر ، تجزیه و تحلیل آثار ارتباط تصویری ، چاپ ماشینی ، تصویر متحرک ، طرح عملی جامع ، پروژه نهایی.

دانشگاه های پذیرنده : الزهرا(س) – تهران ، تهران ، شاهد تهران ، فردوسی – مشهد (واحد نیشابور ) ، دانشگاه هنر (کرج ) دانشکده تربیت دبیر فنی و حرفه ای دختران تهران (شریعتی ) ، سمنان ، گیلان –رشت ، شهید چمران اهواز – واحد شوشتر ، غیر انتفاعی سوره – تهران ، غیر انتفاعی جهاد دانشگاهی – تهران ، غیر انتفاعی نبی اکرم (ص) – تبریز .
مقاطع تحصیلی : کارشناسی
دوره ها : روزانه ، شبانه
دانشگاه : دولتی ، غیر انتفاعی
گرایشها :

* این رشته به صورت نیمه متمرکز دانشجو می پذیرد .