ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یکی از مسایلی كه ویراستارها و ادیتورها اکثر اوقات با آن رو به رو هستند، جستجو و انتخاب داور مرتبط و داراي مشروعیت و صاحب نظر در رشته مورد ادعا است. در بررسی های آماری معلوم شده است که تنها ۲۲ درصد از۵۳ درصد از داوراني كه توسط سردبير به داوري يك مقاله دعوت مي شوند واجد شرایط لازم هستند.


وب سايت پابلونز www.publons.com كه به تازگي توسط مجموعه عظيمClarivate سابقا تامسون رويترز و همان موسسه ISI معروف خريداري شده است، سرويسي را ارائه مي دهد كه در آن محققان بتوانند داوري هاي خود را بررسي و به نمايش بگذارند. همچنين اين اطلاعات در اختيار اديتورها قرار مي گيرد تا آنها بتوانند در انتخاب داوران مناسب جهت انجام فرآيندهاي داوري مقالات بهره جويند.

از سال ۲۰۱۲ تا امروز بيش از ۳۵۰۰۰۰ محقق در پابلونز فعاليت داشته اند.و تقريبا ۱.۸ ميليون داوري در بيش از ۲۵۰۰۰ ژورنال انجام داده اند . به طور كلي هدف پابلونز افزايش سرعت فرآيندي روتین های علمي، با استفاده از كنترل و پايش پروسه هاي داوري است.

تعامل پابلونزبا پژوهشگران

پژوهشگران مي توانند با ثبت نام در سایت پابلونز، داوري هاي خود را معرفی و ثبت نمايند. همچنين مي توانند داوري هاي انجام شده توسط ديگر محققان را مشاهده، بررسي و امتياز دهي كنند. اين سرويس براي تمامي پژوهشگران رايگان مي باشد.

تعامل پابلونز با مجلات:

اديتورهای مجلات مي توانند از اطلاعات پابلونز جهت انجام داوری ها و دعوت داوران استفاده كنند. اين اطلاعات شامل داوری ها، فعاليت های علمی، پروفايل، رزومه و ديگر اطلاعات آكادميك و شغلی محققان است.

گفتنی است كه نشریات جهت عضويت و بهره جويی از امكانات پابلونزباید از طريق ناشر خود مبادرت به ثبت نام در پابلونز نمايند. سرويس مجلات در پابلونز همراه هزينه اشتراك ساليانه و تغييرات گسترده نرم افزاري در وب سايت مجله است. زيرا نرم افزار پابلونز روي هر پلت فرمي كار نميكند.
از ديگر خدمات پابلونز نيز مي توان به برگزاري دوره هاي آموزشي جهت استفاده داوران تازه كار و بحث و ارزيابي در ارتباط با فرآیند هاي داوري اشاره كرد.

جهت اطلاعات و عضويت در پابلونز مي توان به آدرس زير مراجعه كرد.

https://publons.com

SCOPUS  -   ELSEVIER  -   EMRALD