امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

adab elktronic0

 دوره آموزشی آداب الکترونیکی

درس اول- نتیکت چیست؟

 نیمه های دهه هفتاد شمسی بود که کامپیوترهای شخصی راهشان را به خانه های ايرانیان باز کردند. قبل از آن البته مراکز آموزشی مثل دانشگاه ها و بعضی موسسات دولتی و خصوصی به اينترنت دسترسی داشتند. اما از نیمه های دهه هفتاد بود که خانواده ها با صدای مودم های دايال آپ (Dial up) آشنا شدند و داشتن يک دستگاه کامپیوتر که به اينترنت وصل است و صد البته داشتن يک حساب کاربری ياهو برای مسنجر و ايمیل ياهو همه گیر شد.

 حدود ٢٠ سال از آن روزها می گذرد و حالا ديگر کسی لازم نیست هارد به آن سنگینی را همراه مانیتورهای بزرگ جابه جا کند.

امروزه حتی ديگر لپتاپ ها هم دارند طرفداران خودشان را در میان عموم از دست می دهند. امروز نوبت تبلت ها و گوشی های هوشمند است که ما را هر جا که می رویم به دنیا متصل نگه دارد. حالا چه از طريق ايمیل، چه شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و تويیتر و اينستاگرام و چه اپلیکیشن های مختلف ارتباطی، سرگرم کننده يا کاری.

 اما آيا اين سرعت فزاينده در استفاده از تکنولوژی به روز باعث نمی شود گاهی از يادگیری فرهنگ استفاده از اين امکانات جديد عقب بمانیم؟ می دانم که مثلا ساختن يک حساب کاربری در تويیتر يا فرستادن يک ايمیل خیلی سخت نیست و بالاخره هر کسی با يکی دو تا سوال و گرفتن راهنمايی از دوستان و اطرافیان از پس آن، برمی آيد. اما اگر ورود به اينترنت و شبکه جهانی را ورود به يک جامعه جديد در نظر بگیريم، بايد به خاطر بسپاريم که هر جامعه ای ولو مجازی، دارای سازوکارهای خودش است. شما ممکن است آدابی را در خانه ی مادربزرگتان به جا بیاوريد که در خانه خودتان اهمیت نداشته باشد. يا مثلا  تیشرتی را که به راحتی برای سینما رفتن انتخاب می کنید، توی عروسی دوستتان نمی پوشید. در زندگی روزمره، در دنیای واقعی يک سری کدهای اخلاقی و آداب اجتماعی وجود دارد که شما برای يادگیری اش کلاس مخصوصی نمی رويد يا کتاب خاصی نمی خوانید اما به تدريج وقتی وارد اجتماع می شويد و درحین معاشرت با ديگران و رشد فکری، کم کم تعاريفی دستتان می آيد. البته چون دفترچه راهنمايی در اين زمینه وجود ندارد، اين آداب و اصول از خانواده به خانواده و از گروه به گروه فرق دارد اما اگر از فاصله به آن ها نگاه کنید، شباهت ها و ساختارهای مشابه زيادی در آن ها می بینید.

حالا اين دنیای مجازی هم برای خودش اصول و آدابی دارد که رعايت کردنش باعث می شود شأن و شخصیت شما در اين محیط ارج نهاده شود. اين آداب قانون تدوين شده نیستند و اگر رعايت نکنید کسی شما را جريمه نمی کند. اما به هر حال بايد يک فرقی بین کسی که آشغال از پنجره ماشین بیرون می ريزد و کسی که همیشه يک کیسه آشغال در ماشین دارد باشد، موافق نیستید؟

 بیايید با هم نگاهی بیاندازيم به آداب و اخلاق الکترونیکی. و اين را بدانیم که رفتار ما در دنیای مجازی فقط يک رفتار فردی نیست.

تمام رفتارهای ما تعاملی است و در ارتباط با ديگران در دنیايی که برداشت ها از گفتار و رفتار ما چشم در چشم نخواهد بود پس پیچیدگی های خودش را دارد. بنابراين اگر اين آداب را بدانیم روابط خودمان با دوستان مجازيمان را بهبود می بخشیم و شايد آن ها را کم تر آزار بدهیم، يا شايد کم تر آزار ببینیم.

سرفصل دوره آموزشی آداب الکترونیکی

  • درس اول- نتيکت چيست؟
  • درس دوم- نتيکت در وب سایت ها
  • درس سوم- نتيکت در ایميل
  • درس چهارم- تکست– اس ام اس- پيامک

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید