مطالب پذیرش تحصیلی

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شرایط پذیرش تحصیلی استرالیا دانشگاه به دانشگاه و رشته به رشته متفاوت است و حتی به شرایط خاص بستگی دارد.

به طورکلی موارد و مدارک زیر مورد نیاز می‌باشد.

مدارک تحصیلی

گذرنامه یا شناسنامه

سابقه کار 

مدرک زبان

ازجمله مواردی که برای پذیرش باید در نظر گرفت از قرار زیر است:

معدل

دانشگاه گذشته

دانشگاه آینده

رشته انتخابی

فاصله تحصیلی و کاری

زمان بندی و شروع کلاس

شهریه، هزینه زندگی و توان مالی

مدارک و شرایط ویژه بعضی رشته ها مانند  MBA

پذیرش دانشگاه

پذیرش معادل لاتین کلمه Letter of Offer می‌باشد. پذیرش دانشگاه به دو قسمت کلی تقسیم  می‌شود.

1 - ارزیابی مدارک تحصیلی و مدارک مربوطه به درخواست متقاضی 

2 - انجام خدمات پذیرش از دانشگاه و کالج

خدمات پذیرش پس ازمرحله ارزیابی آغاز می‌شود که شامل برابر اصل کردن کپی مدارک، ذخیره مدارک در سیستم، تکمیل فرم در خواست پذیرش به صورت کاغذی یا مجازی، ارسال درخواست به دانشگاه و پیگیری و دریافت نتیجه از دانشگاه در زمان‌بندی مشخص می‌باشد. پشتیبانی در کشور مقصد 

مکاتبه با دانشگاه و ثبت نام خوابگاه

- آشنایی با دانشگاه و شهر

- بررسی مشکلات دانشجو و کمک به حل آن‌ها

در صورت درخواست این خدمات کمک شایانی را به دانشجویان در راستای تطبیق هر چه سریع تر با شرایط جدید و بالا بردن کارایی بیشتر تحصیلی آن ها در مدت کوتاه تر را فراهم می‌سازد. از این رو موسسه ماد دانش پژوهان این خدمات را در کنار انجام خدمات اولیه پذیرش و تحصیلی برای متقاضیان در راستای خدمات خود قرار داده است.

ویزای توریستی در راستای تحقق وعده پشتیبانی کامل از دانشجویان و خانواده گرامی ایشان، پدر، مادر و خانواده نزدیک دانشجو و هم چنین همسر ایشان می‌توانند از ویزای دیدار و توریستی استفاده نمایند. از جمله مدارک اصلی جهت درخواست ویزای توریستی دعوت نامه، مدارک مالی، تحصیلی و کاری است. در چند سال گذشته در تکمیل و در خواست ویزاهای خانواده اطلاعات لازم و تجربه ی کافی را به دست آورده ایم. مدت این ویزا و مدت ارزیابی درخواست این ویزا بسته به کشورها متفاوت است به طور مثال استرالیا معمولا یک ویزای سه ماه توریستی می‌دهد و مدت ارزیابی در خواست نیز حدود یک ماه است. 

متقاضیان گرامی می‌توانند جهت کپی برابر اصل نمودن مدارک دانشگاهی و تحصیلی به موسسه ماد دانش پژوهان مراجعه نموده و از این خدمات بهره ببرند. در صورت تمایل و امضای قرارداد رسمی، موسسه می‌تواند مدارک را به دانشگاه های مورد نظرشما جهت پذیرش و ثبت نام ارسال نماید. 

خدمات بیمه دانشجویی به سه گروه تقسیم بندی می‌شود: 1 . بیمه یک نفره دانشجو 2 . بیمه دانشجو و همسر 3 . بیمه دانشجو ، همسر و فرزندان، شرکت‌های متفاوتی خدمات ارائه بیمه دانشجویی را به عهده دارند. موسسه با همکاری بسیاری از این شرکت ها، قیمت های مناسبی در اختیار شما قرار می‌دهد. در بعضی موارد این قیمت ها از قیمت بیمه دانشگاه ها نیز ارزان تر می‌باشد، که از میان گروه های فوق دسته سوم بیشتر شامل این مزیت می‌باشند.

آموزش زبان در استرالیا از کیفت بالایی برخوردار است و در مراکز مختلفی برگزار می‌گردد:

1- دانشگاه ها: تقریبا تمامی دانشگاه ها از مراکز زبان برخوردار هستند و دوره های مختلف زبان را ارائه می‌دهند. دانشجویان می‌توانند زبان انگلیسی را از سطوح پایه تا پیشرفته در این مراکز فرا بگیرند. دوره های ویژه زبان همچون آیلتس، انگلیسی بازرگانی، پزشکی و غیره نیز در این مراکز تدریس می‌گردد . دانشجویانی که داری حد نساب کمتری در مدرک آیلتس یا تافل هستند می‌توانند پس از گذراندن ۳ تا ۱۰ماه در دوره های تعیین شده موسوم به ورود مستقیم بدون نیاز به امتحان مجدد آیلتس یا تافل وارد دوره اصلی دانشگاه شوند. اکثر این مراکز آزمون رسمی آیلتس را نیز برگزار می‌کنند.

2TAFE تیف: دیگر مرکز ارائه دهنده دوره های زبان می‌باشد. همانند دانشگاه ها دوره های متنوعی برگزار می گردد. شهریه هفتگی این دوره ها از ۳۰۰$ می‌باشد.

۳ - موسسات خصوصی: مراکز خصوصی نیز کلاس های زبان در سطوح مختلف برگزارمی‌کنند و دانشجویان را برای آزمون آیلتس یا اهداف دیگر آماده می‌کنند. معمولا شهریه این مراکز ارزان تر از دانشگاه و تیف می‌باشد.

مقاطع تحصیلی در دانشگاهای استرالیا

به فهرست زیر تقسیم بندی می‌شود:

سال ده و یازده دبیرستان

پیش دانشگاهی

دیپلم

کاردانی

کارشناسی

دوره های پیش ارشد

کارشناسی ارشد

دکترای تحقیقاتی

PHD دوره های کوتاه مدت تحقیقاتی

دوره های کوتاه مدت بدون مدرک

تعدادی از دانشگاه های استرالیا در کالج های خود دوره دبیرستانی سال ده و یازده را برگزار می‌کنند. شروع ترم اصلی دبیرستان ها فوریه (بهمن ماه) می‌باشد. هر چند هر زمان در سال ورود به این دوره امکان پذیر است. شهریه سالیانه از ۱۸۰۰۰$ می‌باشد. دانشجویان می‌توانند زبان را در این مراکز فرا گیرند و یا آن را تقویت کنند.

- پیش دانشگاهی برابر واژه Foundation Year یا Year 12: مدت آن یک تا یک سال و نیم و شهریه نسبت به دانشگاه متفاوت می‌باشد که از ۲۴۰۰۰$ در سال می‌باشد. پس از پیش دانشگاهی دانشجو می‌تواند با کسب نمره مورد نیاز مستقیم وارد رشته انتخابی در دانشگاه شود.

- دیپلم یک ساله: دوره های دیپلم یک ساله جهت آماده سازی دانشجو برای ورود به دوره کارشناسی می‌باشد. به ویژه برای افراد با سن بالاتر و کسانی که از مدت تحصیل آن ها گذشته است یا تصمیم به تغییر رشته دارند و شهریه آن از سالی ۲۰۰۰۰$ می‌باشد.

- کاردانی: دوره های دو ساله کاردانی، دارای ارزش مدرک تحصیلی دانشگاهی می‌باشند و در رشته های مختلف ارائه می‌گردند. پس از پایان این دوره با گذراندن یک یا دو سال نسبت به رشته، می‌توان مدرک کارشناسی را اخذ نمود. شهریه از ۲۰۰۰۰$ است.

- کارشناسی: دوره های کارشناسی از یک تا پنچ سال متغییر می‌باشد. شهریه هر سال از ۲۵۰۰۰ $ است که نسبت به دانشگاه و رشته متفاوت می‌باشد. به طور مثال شهریه مهندسی کامپیوتر نرم افزار در دانشگاه ولنگانگ حدود ۲۸۰۰۰ دلار استرالیا است، در صورتی که هزینه سالیانه همین رشته در دانشگاه نیوسوت ولز حدود ۴۱۰۰۰ دلار استرالیا در سال می‌باشد. رشته پزشکی گران‌ترین رشته کارشناسی در استرالیا می‌باشد و ورود به این رشته حتی با شهریه بالای آن بسیار دشوار است.

- دوره های یک ساله به کارشناسی تحقیقاتی (Bachelor of Honours) معروف می‌باشد که راهی برای ورود به دکترا است. دانشجویان برتر کارشناسی امکان گذراندن این دوره را دارند. هم چنین افرادی که کارشناسی هم سطح ندارند می‌توانند با گذراندن یک تا دو سال مدرک کارشناسی خود را از استرالیا اخذ کنند.

- دوره های دو ساله ویژه به نام کارشناسی تکمیلی (Graduate Entry) معروف می‌باشد. دارا بودن مدرک کارشناسی برای ورود به این دوره ها الزامی است. با تحصیل در این دوره ها شما می‌توانید در رشته جدید مدرک بگیرید، مانند رشته حقوق.

بعضی ازدوره های کارشناسی ۳ ساله می‌باشد، مانند رشته های علوم کامپیوتر، شهریه از ۲۶۰۰۰$ سالیانه است. برخی از دوره های سه ساله به عنوان پیش نیاز دوره تخصصی ارشد محسوب می‌شوند مانند کارشناسی طراحی برای ارشد معماری. بعضی از رشته های کارشناسی چهار ساله می‌باشند مانند رشته های مهندسی، شهریه از ۲۸۰۰۰$ سالیانه است. دوره های مخصوص ۴ ساله تکمیلی مانند رشته دکترای عمومی از رشته های نمونه هستند. برخی از رشته ها پنچ تا شش ساله می‌باشد مانند رشته پزشکی رشته های ترکیبی و دو منظوره نیز پنج ساله هستند مانند کارشناسی تجارت-حقوق.

- پیش ارشد: دوره های پیش ارشد به صورت شش ماه تا یک سال ارائه می‌گردند. لاتین به Graduate Certificate, GD, and Postgraduate Diploma معروف هستند. این دوره ها هم به عنوان پیش نیاز ارشد، یا مستقل یا به منظور تغییر رشته از کارشناسی به ارشد و دکترا کاربرد دارند. شهریه این دوره ها حدود ۱۰تا ۳۰درصد ارزان تر از ارشد می‌باشد.

- کارشناسی ارشد از یک سال تا دو سال متفاوت می‌باشد و به صورت‌های کاملا حضوری در کلاس Master یا کاملا تحقیقاتی MPhil و یا آمیخته ارائه می‌گردد. کارشناسی ارشد دو رشته ای مانند (Master of Engineering + MBA) مدیریت اجرائی + ارشد مهندسی، از شهرت و ارزش ویژه ای برخوردار است. شهریه همانند کارشناسی سالیانه از ۲۵۰۰۰$می‌باشد.

- دکترای تحقیقاتی PHD به دو صورت تحقیقاتی یا تخصصی یا آمیخته برگزار می‌گردد. دکترای تحقیقاتی از سه تا چهار سال می‌باشد و به طریق تحقیقاتی ارائه می‌گردد. گاهاً چند واحد کلاسی مانند روش تحقییق ارائه می‌گردد.

- دکترای تخصصی مانند تخصص جراحی، روانشناسی و آموزش، ترکیبی از کلاس تخصصی ، آزمایشگاهی ، بیمارستانی و تحقیقاتی می‌باشد. مدت دوره ۳ تا چهار ساله می‌باشد.

بورسیه دکترا رقابت برای بورس شدید می‌باشد نفرات بی شماری با رزومه های بسیار قوی هر سال به دانشگاه های استرالیا درخواست بورس می‌دهند اما فقط تعدادی از آن ها موفق به دریافت بورس می‌شوند. هر چند دانشجویان دکترا با هزینه شخصی اجازه کار تمام وقت خواهند داشت که قادر خواهند بود قسمتی یا کل هزینه های تحصیلی را جبران نمایند یا در پایان مقطع دکترا با دریافت سه تا چهار سال ویزای کار قادر خواهند بود تمام هزینه ها را جبران نمایند و این تنها بخشی از امتیازات تحصیل دکترا در استرالیا حتی با هزینه شخصی می‌باشد.

- دوره های کوتاه مدت تحقیقاتی مخصوص دانشجویان دکترا کشور مبدا می‌باشد. دانشجویان دکترا می‌توانند با هماهنگی دانشگاه مبدأ و مقصد تحقیقات کوتاه مدت مورد نیاز را دراسترالیا انجام دهند. به این دوره Sabbatical می‌گویند. دانشجویان مستقیم می‌توانند با اساتید تماس بگیرند دوره های کوتاه مدت بدون مدرک این دوره ها برای اهداف متفاوت استفاده می‌شود: هم چون آشنایی با رشته، بازآموزی، آموزش کارمندان شرکت ها و سازمان ها. کلمه لاتین آن NON-AWARD است. مدت آن کوتاه و مدرک رسمی صادر نمی‌شود.

دانشگاه های استرالیا:

دانشگاه های استرالیا در ایالت های مختلف پخش هستند و تعدادی در مراکز استان مانند دانشگاه سیدنی و تعدادی در شهرهای کوچک‌تری مانند دانشگاه وولنگانگ قرار گرفته اند. دانشگاه های موسوم به گروه ۸شامل:

ANU, Monash, Adelaide, Melbourne, UNSW,Queensland, Sydney, UWA

بالاترین رتبه ملی را دارا می‌باشند. این دانشگاه ها از لحاظ امکانات و پیشرفت تحقیقاتی در رتبه ممتازی قرار گرفته اند و به نسبت شهریه بالاتری دارند. همه دانشگاه های استرالیا از تمامی امکانات آموزشی، علمی، ورزشی و فرهنگی و رفاهی متناسب با استاندارد جهانی برخوردار هستند.

ارسال ارز برای ثبت نام در دانشگاه

برای ثبت نام دانشگاه ها، بیمه دانشجویی و همراهان از طریق معتبرترین صرافی ها و در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد. متقاضیان محترم بایستی مبلغ ریالی ارز مورد نیاز را مطابق نرخ روز در اختیار مسئول بخش مالی موسسه قرار دهند و مراحل خرید ارز و انتقال آن همان روز قبل از ساعت ۲ بعد از ظهر انجام می‌گیرد.

رتبه دانشگاه های استرالیا در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷

رتبه بندی دانشگاه ها از سوی چند سازمان یا کشور انجام می‌شود که سه نوع معروف آن عبارتند از:

- رتبه بندی شانگهایی Academic Ranking of world Universities (Shanghai Jiao Tong University)

http://www.arwu.org

این رتبه بندی دانشگاه ها اولین باردر سال ۲۰۰۳ توسط دانشگاه شانگهای چین برای مقایسه دانشگاه های این کشور با سایر دانشگاه های جهان به طور بین المللی منتشر شد و بعد از آن سالانه این اطلاعات به روزرسانی می‌شود. معیارهای مورد نظر در این رتبه بندی کیفیت هیئت علمی، کیفیت آموزش، نتایج تحقیقاتی دانشگاه و سرانه عملکرد آن هاست.

- رتبه بندی QS

http://www.topuniversities.com

گروه QS با همکاری Times Higher Education از سال ۲۰۰۴ رتبه بندی دانشگاه ها را با روش Quacquardli Symonds آغاز نمود. شاخص های مورد نظر در این رتبه بندی فعالیت های علمی، نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجویان و تعداد مقالات بین المللی اساتید بود. از سال ۲۰۰۹ این دو سازمان همکاری با یکدیگر را قطع کردند و هر کدام با روشی متفاوت رتبه بندی دانشگاه ها را دنبال کردند.

- رتبه بندی تایمز Times Higher Education Supplement

www.thes.co.uk

همان طور که گفته شد Times Higher Education همکاری خود را با QS از سال ۲۰۰۹ به پایان رساند و فعالیت خود را با روشی متفاوت آغاز کرد. معیارهای کاربردی تر مانند خروجی و عملکرد دانشگاه ها در این روش بیشتر مورد نظر است. سایت رسمی رتبه بندی دانشگاه ها Times که هر ساله با مد نظر قرار دادن فاکتورهای مختلفی از جمله تعداد دانشجویان، درصد شرکت دانشجویان غیر بومی، میزان بودجه، تعداد مقالات، تاثیر مقالات، میزان سرمایه گذاری در تحقیقات و  رتبه بندی دانشگاه ها را اعلام می‌کند، امسال نیز این رتبه بندی را اعلام کرده است و ۲۲ دانشگاه از استرالیا در ۴۰۰ دانشگاه اول دنیا قرار دارند.

در لیست زیر تعدادی از این دانشگاه ها قرار دارد.

- رتبه دانشگاه های استرالیا در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷:

  • University of Melbourne رتبه ۳۳
  • Australian National University رتبه ۴۷
  • University of Sydney رتبه ۶۰
  • University of Queensland رتبه ۶۰
  • UNSW رتبه ۷۸
  • Monash University رتبه ۷۴
  • University of Western Australia رتبه ۱۲۵
  • University of Adelaide رتبه ۱۴۲