مطالب استخراج مقاله

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

جهت استخراج مقاله از پایان نامه باید به نکات زیر توجه کرد:

استخراج مقاله علمی از پایان نامه بسیار اهمیت دارد، در واقع ارزش وجودی، کاربردی یا علمی پایان نامه توسط مقاله تعیین می‌شود. برای استخراج مقاله دانستن نکات زیر ضروری است.

برای استخراج مقاله دانستن تفاوت میان مقاله و پایان نامه ضروریست. پایان نامه یا رساله هدف و ماهیت آموزشی دارد و دانشجویان برای نشان دادن میزان تسلط و دانش، تمام آموخته های خود را در مورد موضوعی مشخص ارائه می کنند. مقاله معمولا توسط دانشجویان و دانشمندان و محققان که به دنبال ایده های علمی ناب و قابل اجرا و دارای دلایل علمی معتبر هستند، مطالعه می شود. انتظار می رود که مقالات ارائه شده دارای نوآوری و دلایل محکم علمی باشد و با اصول و ساختار خاصی تدوین شود.
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و رساله دکتری

موضوع مقاله
انتخاب موضوعات و تحقیقات به روز و غیر تکراری برای مقاله، شانس پذیرفته شدن مقاله را بسیار بالا می برد، به نقل قول از مقاله های دیگر و سایر تحقیقات اکتفا نکنید، توجه داشته باشید داشتن حرفی نو در موضوع و شیوه انجام مقاله بسیار حائز اهمیت است.

ساختار مقاله

جمع آوری عصاره کلی پایان نامه برای استخراج مقاله در 10 الی 15 صفحه انجام می شود. یک مقاله اصولی باید دارای ساختار و ترتیب مشخصی باشد از جمله:

- عنوان مقاله: عنوانی که برای مقاله انتخاب می شود لزوما همان عنوان پایان نامه نیست. ممکن است پایان نامه قابلیت استخراج چند مقاله را داشته باشد بنابراین بهتر است براساس موضوع هر مقاله عنوان مناسب انتخاب شود. نکته مهم این که عنوان کوتاه، مختصر، غیرتکراری باشد.
EXTRACT PAPER 11

- چکیده مقاله: چکیده مقاله می تواند عینا همان چکیده پایان نامه باشد اما در صورت استخراج چند مقاله از یک پایان نامه باید چکیده براساس موضوع هر مقاله تدوین شود. چکیده مقاله معمولا دارای 250 تا 300 کلمه است. جمله بندی چکیده مقاله خبری بوده و به صورت فعل گذشته یا ماضی بعید نوشته می شود. چکیده مقاله را با یک یا دو جمله درباره هدف پژوهش و ضرورت آن شروع کنید.

- کلیدواژه های مقاله: در نوشتن کلید واژه ها حساسیت به خرج دهید. کلماتی که بیش ترین و نزدیک ترین معنا و مفهوم را با محتوای مقاله دارد انتخاب کنید.

- مقدمه: مقدمه مقاله، عامل و مسئله اصلی که انگیزه نگارش مقاله است را بیان می کند. مقدمه مقاله را با توضیح این مسئله که در طی فرآیند پژوهش و تحقیق به دنبال چه چیزی هستید و چگونه مقاله را ساختار بندی کرده اید، به پایان برسانید.

- مرور پیشینه تحقیق و بررسی مبانی نظری: این بخش جزء اصلی مقاله می باشد و حتما گذشته نظریه ای یک یا چند متغیر مورد بررسی را در مقاله بنویسید. شما می توانید با خلاصه کردن نظریات و تئوری های مربوط به موضوع پژوهش، اشاره به صاحب نظران اصلی، تعریف متغیرهای پژوهش با رفرنس های جدید، بررسی مولفه ها و مفاهیم مرتبط، جمع بندی مبانی نظری پژوهش شانس پذیرش مقاله خود را در مجلات معتبر علمی و بین المللی افزایش دهید.

- روش تحقیق: در این بخش شیوه پژوهش، جامعه، نمونه ، ابزار جمع آوری داده ها و روایی و پایایی آن ها، و روش تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شود.
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و رساله دکتری

سوالات و فرضیات و مدل مفهومی

- تحلیل داده ها و نتیجه گیری: این بخش نیز یکی از بخش های مهم مقاله می باشد که شامل مقایسه یافته ها با پیشینه یا تطبیق با مبانی نظری، تفسیر نتایج، مقایسه نتایج بدست آمده و تبیین نتایج است به صورت خلاصه و منسجم به نتیجه گیری کار بپردازید. ابتدا به یافته های مربوط به هر سوال و فرضیه پرداخته و به تبیین آن یعنی چگونگی و چرایی یافته بدست آمده بپردازید تا خواننده متوجه شود این یافته شما چه معنایی دارد.

- فهرست منابع مورد استفاده: در درج منابع به سبک های رفرنس نویسی در مجله مورد نظر توجه کنید چراکه استایل مجله ها با هم متفاوت است و قبل از ارسال مقاله حتما به این امر توجه کنید.

- مطالعه چند نمونه مقاله چاپ شده: مشاهده و مطالعه چند نمونه مقاله پژوهشی و مقاله ISI قبل از نگارش مقاله می تواند مفید باشد. شناسایی و انتخاب مجله مورد نظر و گرفتن شیوه نامه آن مجله جهت رعایت استانداردهای نگارش مقاله ضروری می باشد. برای دریافت راهنمایی بیشتر در زمینه چاپ مقاله با مجموعه با همایش تماس بگیرید.

- زمان و هزینه ها: از آن جا که پروسه چاپ مقاله ISI طولانی است و ممکن است فرآیند داوری آن سه ماه تا یک سال طول بکشد لذا بهتر است به محض شکل گرفتن پایان نامه و قبل از دفاع به فکر استخراج مقاله ISI از پایان نامه باشید. برخی از دانشجویان به سراغ مجلات لاتین جهت چاپ مقاله خود می روند لذا توجه به شناسایی لیست مجلات معتبر و همچنین هزینه چاپ مقاله جهت پیشگیری از مشکلات احتمالی ضروری است.
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و رساله دکتری

نحوه استخراج مقاله از پایان نامه

تدوین یک پایان نامه و استخراج مقاله از پایان نامه (استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد- استخراج مقاله از پایان نامه دکتری) یکی از اصلی ترین تجربه های پژوهشی هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی به شمار می رود. چرا که با صرف وقت و دقت نظر بسیار به دنبال حل مسئله پژوهشی خود بوده و در نهایت طی یک جلسه از انجام آن در محضر اساتید داور و راهنما یا مشاور دفاع می کند. طی این فرآیند اگر به شکل مناسبی صورت گرفته باشد حتماً انگیزه انتشار یافته های پایان نامه را در قالب یک مقاله (علمی پژوهشی، ISC، ISI و یا SCOPUS و PUBMED) زنده خواهد کرد. چرا که مطلع کردن جامعه پژوهشی از یافته های یک پایان نامه در سطح ملی و بین المللی تنها از طریق انتشار مقاله استخراج شده از پایان نامه امکان پذیر خواهد بود. علاوه بر این چاپ مقاله برگرفته از پایان نامه امکان استفاده دیگران از نتایج پژوهشی و افزودن به غنای جامعه علمی هر چند به میزان اندک را محقق خواهد کرد. در نهایت این کار رزومه شما را برای ورود به دوره های تحصیلی بعدی یا ورود به شغل مورد نظر را تقویت خواهد کرد. در این نوشتار سعی خواهیم کرد راهکارهایی را به شما دانشجویان و پژوهشگران عزیز جهت اقدام به استخراج مقاله از پایان نامه ارشد یا استخراج مقاله از پایان نامه دکتری، چاپ مقاله از پایان نامه، پذیرش مقاله از پایان نامه پیشنهاد کنیم تا بتوانیم در انتشار یافته های علمی شما سهمی داشته باشیم.

نحوه نوشتن عنوان مقاله

به این نکته توجه کنید که عنوان مقاله لزوما همان عنوان دقیق پایان نامه نیست و شما می توانید عنوان مقاله خود را تغییر داده و یا اگر پایان نامه شما قابلیت استخراج دو یا چند مقاله را دارد عنوان را متناسب با مسئله مورد نظر انتخاب کنید. عنوان مقاله خود را می توانید کمی مختصرتر و موجزتر در نظر بگیرید.
EXTRACT PAPER 7

نحوه نوشتن چکیده مقاله در استخراج مقاله از پایان نامه

چکیده مقاله را می توانید از همان چکیده پایان نامه کپی کرده و پیست کنید. منتها اگر قصد استخراج دو مقاله از پایان نامه و یا چاپ مقاله را دارید تنها موارد از چکیده را در مقاله قرار دهید که مربوط به عنوان مقاله است و از ارائه یافته های مربوط به مقاله ای که قرار است بعدا استخراج کنید پرهیز کنید تا چکیده مربوط به موضوع باشد.

به طور کلی در تدوین چکیده به موارد زیر توجه کنید:

تعریف کلمات کلیدی در استخراج مقاله از پایان نامه

معرفي موضوع يا ارائه پيش زمينه در يک يا دو جمله

یافته های اصلی پژوهش را به صورت مختصر بیان کنید.

معمول ترین تعداد کلمات چکیده بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه می باشد.

جمله های يک چکيده بايد خبری و به صورت گذشته یا ماضی بعید نوشته شده باشند.

ابتدای چکیده را با ارائه هدف پژوهش و ضرورت آن دريک يا دو جمله شروع کنید.

به کاربرد اصلی یافته ها یا (Contribution بهره اصلی) پژوهش اشاره کنید.

به نحوه انجام یا اجرای پژوهش اعم از نحوه نمونه گیری، نحوه آزمایش یا شبیه سازی، نحوه گرآوری داده ها، ابزارهای پژوهش اشاره کنید.

برای درج کلید واژه کلماتی را انتخاب کنید که بیش ترین و نزدیک ترین رابطۀ معنایی را با محتوای مقاله دارد. به طور معمول بین سه تا شش کلمه را می توانید به عنوان کلید واژه در نظر بگیرید.
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و رساله دکتری

نحوه نوشتن مقدمه مقاله در استخراج مقاله از پایان نامه

در مقالات بین المللی منظور از مقدمه همان مسئله اصلی و عوامل به وجود آورنده مسئله و زمینه های ایجاد مسئله است تا خواننده به صورت کامل به مشکل و مسئله اصلی پی ببرد. یک مقدمه خوب تبیین دقیق و روشن از مسئله ای که انگیزۀ اصلی نگارش یک مقاله بوده است را نشان می دهد. برای نگارش مقدمه مناسب شواهدی دال بر وجود مساله عرضه کنید، ابعاد و شرایط دقیق مسئله را بیان کنید، به این مطلب بپردازید که مسئله چه چیزی است، چرا بوجود آمده است، چه شرایطی باعث به وجود آمدن آن شده است. پاراگراف آخر مقدمه یک مقاله را با بیان این که هدف شما از انجام پژوهش چیست و به طور کلی در طی فرایند پژوهش به دنبال چه چیزی هستید و چگونه مقاله را ساختار بندی کرده اید به پایان برسانید. به این نکته توجه کنید که هیچ گاه مقدمه و بیان مسئله در مقالات به خصوص مقالات بین المللی از هم جدا نیستند و منظور از مقدمه همان بیان مسئله است. اگر گاهی در مجلات علمی پژوهشی داخلی به موردی برخوردید که مقدمه و بیان مسئله جدا نوشته شده است زیاد آن مقالات را مبنای کار قرار ندهید. بهتر است یک مقاله از پایگاه های معتبر مانند Elsevier یا Springer را مبنا قرار دهید.

نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در استخراج مقاله از پایان نامه

دقت کنید که در این بخش که جزء اصلی مقاله می باشد حتما گذشته نظریه ای یک یا چند متغیر مورد بررسی را بنویسید. می دانیم که هر متغیری دارای نظریه های مختلفی در آن زمینه می باشد. پس بدون درج نظریه های پایه در مورد یک یا چند متغیر یک مقاله کامل نمی شود. مقالات فعلی در سطح بین المللی حتما این بخش از مقاله را در خود جای می دهند. معمولا پیشینه در فصل دوم پایان نامه نوشته شده است منتها شما باید جدیدترین و مرتبط ترین نظریه های بحث شده در فصل دوم را در مقاله به صورت مختصر قرار دهید که ممکن است کار مشکلی باشد. اگر می خواهید مقاله شما در مجلات ,ISC وISI وSCOPUS و PUBMED پذیرفته شود نظریات و تئوری های مربوط به موضوع پژوهش را خلاصه کنید، به صاحب نظران اصلی اشاره کنید، متغیرهای پژوهش را با رفرنس های جدید تعریف کنید و مولفه ها و مفاهیم مرتبط با آن را بررسی کنید و در پایان مبانی نظری پژوهش را جمع بندی کرده و به خلاء به وجود آمده در راستای تکمیل یا تایید نظریه اشاره کنید تا داوران نیز به هم راستایی کار شما و نظریه های پیشین پی ببرند. این کار امکان پذیرش مقاله را بالا خواهد برد.
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و رساله دکتری

پیشینه پژوهشی مقاله در استخراج مقاله از پایان نامه

در این قسمت با نظرات نقادانه به پژوهش های قبلی اشاره کنید. برای این کار حتما پژوهش های جدید را بررسی کنید، پژوهش های مرتبط را درج کنید، اگر پژوهش مستقیمی وجود نداشت به پژوهش های نزدیک اشاره کنید، حتما پژوهش ها را نقد کنید چون این کار نیز تصور داوران را به نسبت به پژوهش شما مثبت تر خواهد کرد. یکی از اشتباهات ما در داخل کشور درج پشینه های پژوهشی به صورت ترجمه چکیده ها می باشد که نشان از عدم تسلط فرد به نتایج و نقد آن خواهد داشت. از اشکالات دیگر درج پیشینه های قدیمی می باشد که نشان از عدم تسلط پژوهش گر به پژوهش های جدید و نو در دنیای علم دارد. یکی از تکنیک های قوی در این زمینه درج جدول مقایسه ای پیشینه های پژوهشی به ترتیب سال می باشد.

نحوه نوشتن فرضیه ها یا سوالات پژوهش در مقاله مستخرج از پایان نامه

بعد از اتمام پیشینه پژوهشی فورا به درج اهداف و فرضیه های مقاله بپردازید. این قسمت در فصل اول پایان نامه شما و یا در فصل سوم موجود می باشد.
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و رساله دکتری

روش پژوهش

(جامعه و نمونه و روش نمونه گیری در پژوهش های علوم انسانی و نحوه انجام کاریعنی شبیه سازی یا انجام آزمایش در پژوهش های فنی و علوم پایه)

در این بخش نحوه انجام کار را شرح دهید. برای این کار در فصل مربوط به روش پژوهش که عموما فصل سوم می باشد مراجعه کرده و آن را خلاصه کنید. اگر کار شما ازمایشی است به نحوه ترتیب آزمایش نوع کنترل و نحوه اخذ داده ها و در نهایت روش تحلیل داده ها اشاره کنید. اگر کار غیر ازمایشی دارید به منبعی که قرار است داده را از آنها گردآوری کنید و به نحوه تهیه و دریافت آن اشاره کنید. در این بخش می توانید به گامهای اجرای پژوهش بعد از گرآوری ادبیات نظری و پژوهشی بپردازید.

روش تحلیل داده ها در استخراج مقاله از پایان نامه

این بخش نیز عموما در فصل سوم پایان نامه شما موجود است. در این بخش بر کیفی و کمی بودن پژوهش، مقطعی یا طولی بودن پژوهش و نوع نرم افزار و همچنین نوع آزمون یا شبیه سازی یا طرح آزمایشی خود اشاره کنید. البته این بخش را می توانید در بخش روش پژوهش نیز اشاره کنید.

نحوه نوشتن نتایج تحقیق در استخراج مقاله از پایان نامه
این بخش نیز از فصل چهارم یا فصل یافته های پژوهش شما قابل خلاصه و درج می باشد. منتها باید به این امر توجه کنید که تنها بخش مربوط به یافته هایی را درج کنید که مربوط به سوال یا فرضیه پژوهش شما می باشد. برای مقاله از درج یافته ها و جداول جانبی خودداری کنید. مثلا دانشجویان علوم انسانی نباید در مقاله به ارائه کامل یافته های جمعیت شناختی اقدام کنند و تنها اشاره ای خیلی اندک به آن ها کفایت می کند. در این بخش فقط جداولی را کپی کنید که دقیقا مربوط به سوال پژوهشی شما می باشد. اگر قصد استخراج دو مقاله از پایان نامه خود را دارید جداول و یافته هایی که مربوط به سوالات پژوهشی شما نیست را برای مقاله بعدی نگه دارید. گزارش مربوط به یافته ها را خلاصه کنید.
EXTRACT PAPER 10

بحث و نتیجه گیری در استخراج مقاله از پایان نامه
این بخش نیز یکی از بخش های مهم مقاله می باشد و بیشتر به هنر نویسندگی پژوهشگر مرتبط است. پرورش یک نتیجه گیری خوب و با قلم فرسایی پژوهشگر کار برای پذیرش مقاله آسان تر خواهد شد. برای این کار به فصل پنجم یا بخش نتیجه گیری مراجعه کنید و به صورت خلاصه و منسجم به نتیجه گیری کار بپردازید. ابتدا به یافته های مربوط به هرسوال و فرضیه پرداخته و به تبیین آن یعنی چگونگی و چرایی یافته بدست آمده بپردازید تا خواننده متوجه شود این یافته شما چه معنایی دارد. این بخش را به طور متوسط با یک تا سه صفحه منسجم به پایان برسانید.

پیشنهادات کاربردی یا پژوهشی در استخراج مقاله از پایان نامه

یکی از بروندادهای اصلی پژوهش شما باید پیشنهادهای کاربردی برای استفاده از یافته های شما در جهت حل مشکلات باشد. شما باید پیشنهادات کاربردی و اجرایی به ذی نفعان پژوهش بدهید تا بتوانند با یک نقشه راه دقیق مسائل پیش آمده در راستای موضوع مورد بررسی را حل کنند. در بخش بعدی به پژوهشگران آتی پیشنهادهای جهت ادامه مسیر پژوهش برای شناسایی جوانب پنهان که از دید شما پنهان مانده ارائه دهید. این کار به پژوهشگران دیگر دید کافی جهت کشف های بعدی و تعریف موضوعات بعدی را می دهد.

EXTRACT PAPER 8

محدودیت های پژوهش در استخراج مقاله از پایان نامه

اگر در طی اجرای پژوهش با محدودیت های مواجه بودید آن را برای استفاده کنندگان ذکر کنید تا در تفسیر آن دچار اشتباه نشوند. اما توجه کنید که محدودیت ها، مشکلات پژوهش نیست یعنی مواردی مانند نبود منابع یا نبود ابزارهای پژوهش نیست. حتما فقط محدودیت های ذاتی پژوهش را ذکر کنید.

نحوه نوشتن منابع در استخراج مقاله از پایان نامه

در درج منابع به سبک های رفرنس نویسی در مجله مورد نظر توجه کنید چراکه قالب بندی و فرمت بندی مجله ها با هم متفاوت است و قبل از ارسال مقاله حتما به این امر توجه کنید.
سامانه ملی ثبت پایان نامه و رساله و پروپوزال(پیش نهاده)
اصطلاح نامه های علمی و فنی ملی

سبک های رفرنس نویسی - استخراج مقاله از پایان نامه - ترجمه تخصصی و نیتیو