مطالب پایان نامه ارشد و رساله دکتری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

پیشگفتار ممکن است برای معرفی یک کار علمی اعم از کتاب، مقاله یا پایان نامه به کار رود. پیشگفتار بایستی اطلاعاتی را در رابطه با پیش زمینه شما به منظور اثبات اعتبار خود برای مخاطب و همچنین علت نوشتن متن علمی حاضر باشد. در نگاه اول ممکن است نوشتن پیشگفتار کار دشواری به نظر آید، ولی نوشتن آن باعث می‌شود مخاطب شما قبل از مطالعه متن، اطلاعات کافی را در رابطه با آن به دست آورد. در صورتی که با قالب‌های از پیش تعیین شده سعی در نگارش پیشگفتار داشته باشید، تهیه پیشگفتار کار ساده‌ای خواهد بود. در این مطلب قصد داریم به معرفی پیشگفتار و به طور اختصاصی به معرفی پیشگفتار پایان نامه بپردازیم و نکات نگارش آن را مرور کنیم.

1- پیش زمینه خود را معرفی کنید.

در این قسمت شما می‌توانید خواننده را با پیش زمینه تخصصی و تحصیلی خود آشنا سازید.

در صورت نیاز مدارک خود را ارائه دهید. به عنوان مثال در صورتی که د حال نگارش کتابی در زمینه اختلال دو قطبی هستید، بایستی خواننده را مطمئن سازید که قبلا در زمینه روانشناسی تحصیل کرده‌اید.

2- علت و یا انگیزه خود را از انجام تحقیقات مشخص سازید.

ممکن است خواننده علاقه داشته باشد بداند چه کسی شما را برای انتخاب چنین موضوعی تشویق کرده است. همچنین ممکن است خود شما علاقه داشته باشید تا روند انتخاب موضوع خود را با خواننده در میان بگذارید تا در فهم بقیه مطالب وی را یاری کنید. با این حال نوشتن این بخش اختیاری است و ضرورتی برای معرفی مشوق یا انگیزه انتخاب تحقیقات حاضر برای خواننده وجود ندارد.

3- علت اهمیت متن خود را برای مخاطب توضیح دهید.

چرا خواننده بایستی متن شما را مطالعه کند؟ چه چیزی مطلب شما را با ارزش ساخته است؟ پاسخ به این سوالات را در پیشگفتار خود بگنجانید. این کار به خواننده کمک می‌کند تا خلاءهایی را که شما برای پر کردن آنها تلاش می‌کنید درک کند و متوجه شود با مطالعه مطلب حاضر چه اطلاعاتی را به دست خواهد آورد.

4- مخاطب هدف خود را مشخص سازید.

این کار به خواننده کمک می‌کند تا بداند آیا مطلب حاضر برای وی مفید خواهد بود یا خیر. با وجود این که شما قصد دارید مخاطبان بیشتری را برای نوشته خود جلب کنید، در صورت مشخص کردن مخاطبین هدف خود، از ناامید شدن خوانندگان جلوگیری می‌کنید.

5- برای خواننده مختصری از اطلاعاتی را که با خواندن متن شما کسب خواهد کرد، ارائه دهید.

این کار به خواننده کمک خواهد کرد تا انتظارات خود را از مطالعه مطلب شما شکل دهد. هم‌چنین نکات مهم در متن را برای خوانندگان برجسته‌تر خواهد ساخت. در حالت کلی این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیام خود را به طور موثرتری برای مخاطبان انتقال دهید.

6- بینش جالبی از متن را برای مخاطب انتقال دهید.

ممکن است شما بخواهید جزئیات بیشتری را در رابطه با تحقیقات خود با خواننده در میان بگذارید (انجام این کار کاملاً اختیاری است). ممکن است احساس کنید برخی اطلاعات برای خواننده جالب خواهد بود و یا برای درک بیشتر متن به وی کمک خواهد کرد. در صورتی که شما قصد انتقال چنین اطلاعاتی را برای خواننده تحقیق خود دارید، پیشگفتار مکان مناسبی برای ارائه این اطلاعات خواهد بود.

7- در صورت نیاز از افراد خاصی که شما را یاری کرده‌اند قدردانی کنید.

ممکن است شما بخواهید تا از افرادی که در انجام تحقیقات و یا نگارش و ویرایش متن تحقیق به شما یاری رسانده‌اند قدردانی کنید. این قدردانی‌ها می‌توانند در قسمت پیشگفتار گنجانده شوند.

قدردانی از افرادی که شما را در انجام تحقیقات یاری کرده‌اند، در قسمت پیشگفتار انجام می‌گیرد.

پایان نامه ارشد - چگونگی نگارش مقاله ISI - چه قلمی ؟(ویرایش استاندارد متون فارسی)