امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

رشته پرورش زنبور عسل :

اهمیت اقتصادی پرورش زنبور عسل بیشتر در گرده افشانی گیاهان زراعی و باغی و افزایش محصولات کشاورزی است . به طوری که طبق تحقیقات انجام شده در کشور های دیگر ارزش زنبور عسل در افزایش محصولات کشاورزی بسیار بیشتر از تولیدات مستقیم کندو است . بررسی های انجام شده در ایران نیز نشان می دهد که نقش زنبور عسل در افزایش محصولات کشاورزی چندین برابر تولیدعسل ارزش دارد . زنبور عسل علاوه بر دخالت در عمل گرده افشانی یا تولید محصولاتی مانند ژله رویال ، زهر ، گرده و بره موم در صنایعی مانند دارو سازی ، نساجی ، کاغذ سازی ، شمع سازی و تولید واکسن نقش ارزشمندی را ایفا می کند وبا افزایش اشتغال زایی می شود . بدلیل آنکه پررورش زنبور عسل تا حد زیادی به منابع طبیعی و باغ ها وابسته است و سیستم پرورشی این بخش تا حد زیادی بصورت سنتی و تجربی اداره می شود . تربیت نیروی متخصص و ماهر که شناخت کافی از زنبور عسل داشته باشند ضرورت دارد تا ضمن بهره برداری از امکانات موجود در کشور و تولید فرآورده های مربوط ، رشد و توسعه کمی و کیفی این بخش فراهم شود .

فراغ التحصیلان این رشته می توانند بعنوان کاردان پرورش زنبور عسل ، کاردان پرورش ملکه و اصلاح نژاد زبور عسل ،کاردان کارگاه ، تعمیر ، سرویس و ساخت وسایل زنور داری و سرپرست واحد های تولید و فراوری محصولات زنبور عسل فعالیت کنند .

درس های این رشته در طول تحصیل :

  • دروس پایه :

شیمی آلی ، فیزیک عمومی ، ریاضیات زیست شناسی (گیاهی و جانوری) آمار و احتمال .

  • دروس اصلی :

هوا و اقلیم شناسی ، آموزش و ترویج دامپروری و منابع طبیعی ، زبان تخصصی ، بیوشیمی ، گیاه شناسی (عمومی ) ، اکولوژی محیط زیست ، جامعه شناسی روستایی ، مقدمه ای بر اقتصاد و بازار یابی ، محصولات زنبور عسل ، اصول و کاربرد کامپیوتر ، حشره شناسی کشاورزی، پرورش زنبور عسل .

  • دروس تخصصی :

پرورش ملکه زنبور عسل ، مبانی اصلاح نژاد و تلقیح مصنوعی زنبور عسل ، بهداشت ، بیماری ها و آفات زنبور عسل، گیاهان شهد زا و گرده زا ، شناخت ، تعمیر و نگهداری و ابزار و وسایل زنبور داری ، مرفولوژی و اناتومی زنبور عسل ، فرآوری محصولات زنبور عسل ، کارآموزی .

دانشگاه های پذیرنده : زنجان
مقاطع تحصیلی : کاردانی
دوره ها : روزانه -شبانه
دانشگاه : دولتی
گرایشها :