امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

سالانه 7000 عنوان نشریه پزشکی و صدها کتاب در زمینه پزشکی و پیراپزشکی در سراسر جهان منتشر می شود ؛ نشریات آثاری که آخرین اطلاعات علمی و داده های پزشکی را می توان در انها یافت از همین رو ، تمامی دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی و بویژه متخصصان دانش ای مرتبط باید با سترسی به نشریات و کتب مورد نظر ، دانش خود را به روز کرده و از آخرین اکتشافات و اختراعات مرتبط با رشته تخصصی خود مطلع شوند . البته حجم آثار پزشکی و پیراپزشکی که در قالب کتاب ، نشریه ، نوار ، لوح فشرده و ... است ثبت و ضبط شده است ، بسیار زیاد تر از آن است که متخصصان این علوم بتوانند به تنهایی مطالب مورد نظر را از میان این حجم انبوه پیدا کنند . چنین کاری در توان متخصصان رشته کتابداری پزشکی است ؛ افرادی که در رشته کتابداری در شاخه پزشکی ، به مجموعه سازی و سامان دهی و اشاعه اطلاعات در شاخه های پزشکی و پیراپزشکی و موضوعات وابسته به آن می پردازند اطلاعات پایه در زمینه های آناتومی ، داروشناسی ، بیماری شناسی ، علوم آزمایشگاهی ، بیوشیمی ، بیوفیزیک و واژه شناسی پزشکی را بدست می آورند . در واقع می توان متخصص این رشته را دستیار پزشک یا بازوی توانمند جراح دانشت . زیرا همانطور که یک پزشک برای شناخت و درمان بیماری نیاز به عکس ، جواب آزمایش و مشاهدات بالینی دارد باید از منابع و مراجع پزشکی نیز برای روزآمد کردن اطلاعات خود بهره ببرد . برای مثال ، یک جراح قبل از عمل کردن یک کیست نادر یا کیستی که در مکان حساسی واقع شده است ، باید به آمار و اطلاعات پزشکی مراجعه کند تا ببیند که آیا برداشتن کیس کار صحیحی است یا خیر . گفتنی است که این آمار پزشکی را باید کتابدار پزشکی در اختیار جراح قرار دهد .

توانایی های لازم :
هنگام انتخاب رشته دو راه وجود دارد یکی اینکه در فرم انتخاب رشته ، ابتدا ، رشته های اسم ورسم دار که در بورس هستند انتخاب کنید و انتهای فرم را هم به رشته های ناشناخته ای که اسم ورسمی ندارند و امید دارید که در یکی از آنها پذیرفته شوید، اختصاص دهید .
راه دیگر نیز این است که بر اساس علاقه ، استعداد ونیاز جامعه ، رشته دانشگاهی خود را انتخاب نمائید و اصراری بر اینکه صد انتخاب خود را پر کنید نیز داشته باشید . چون به احتمال قوی استعداد ، علاقه و آمادگی لازم را برای صد رشته محل نخواهید داشت .
رشته کتابداری در شاخه پزشکی نیز نیاز به دانشجویانی داردکه با عشق و علاقه و شناخت لازم وارد این رشته شده باشند .
دانشجویان این رشته چون باید در تمام زمینه های پزشکی و پیراپزشکی اطلاعات اولیه را دارا باشند ، باید در درس زیست شناسی توانایی بسیار قوی داشته باشند . همچنین لازم است که این دانشجویان به کار با کامپیوتر و نرم افزارهای کامپیوتری مسلط باشند .


موقعیت شغلی در ایران :
فارغ التحصیل توانمند کتابداری پزشکی که با کامپیوتر و شبکه های اینترنتی و بازیابی اطلاعات پزشکی آشنا باشد به سادگی می تواند در ایران و جهان جذب بازار کار شود و حقوق بسیار مناسب و خوبی دریافت نماید گفتنی است که فرصت های شغلی این رشته ، بویژه در پروژه های تخصصی یا در بخش خصوصی بهتر می باشد .

  • درس های این رشته در طول تحصیل :

فیزیک وعمومی ، شیمی عمومی ، کتابخانه و کتابداری ، زبان پیش دانشگاهی ، زیست شناسی پیش دانشگاهی ، گزارش نویسی ، بیوشیمی ، مجموعه سازی ، مرجع شناسی عمومی فارسی ، سازمان دهی مواد ، تشریح و فیزیولوژی ، روانشناسی عمومی ، متون اختصاصی انگلیسی ، علوم آزمایشگاهی ، تاریخ علوم پزشکی ، روانشناسی اجتماعی ، مرجع شناسی لاتین ، تاریخ عمومی فلسفه ، ماشین نویسی فارسی ، ماشین نویسی لاتین ، تاریخ ادبیات ایران ، مبانی جامعه شناسی ، اصلاحات علوم پزشکی و بداشتی ، تاریخ ادبیات جهان ، دارو شناسی ، اصول کار مرجع ، بهداشت عمومی ، زبان فرانسه ، تاریخ تمدن ، مرجع شناسی تخصصی ، حفاظت نگهداری مواد ، اداره کتابخانه، آشنایی با صنعت چاپ و نشر ، کارآموزی

دانشگاه های پذیرنده : دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی اصفهان، اهواز ، ایران ، تبریز ، زاهدان ، شهید بهشتی- تهران ، کرمان ، همدان
مقاطع تحصیلی : کارشناسی
دوره ها : روزانه، شبانه
دانشگاه : دولتی
گرایشها :