امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 


اگر به یاری تو یک ناشنوا با دنیای آواها و نغمه ها آشنا شود چه احساسی خواهی داشت ؟آیا فکری نمی کنی که این لذت بزرگتر از همه لذت ها است ؟ لذت این یک ناشنوا با لبخندی شیرین به تو بگوید که به یاری علم ، اندیشه و دست های پر محبتت ، برای اولین بار نغمه پرندگان را شنیده است ؟
این لذتی است که بسیاری از شنوایی شناسان با آن آشنا هستند . البته تجویز سمعک مناسب به ناشنوایان وکم شنوایان و ارائه آموزشهای لازم برای چگونگی استفاده از آن ، تنها یکی از زمینه های فعالیت متخصص شنوایی شناسی است . چرا که رشته شنوایی شناسی دارای ابعاد بسیاری است و در نتیجه زمینه های فعالیت آن نیز متعدد می باشد .
رشته شنوایی شناسی دارای چهار حیطه اصلی است که عبارتند از :

1 – ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی و تعادل

2- پیشگیری و حفاظت شنوایی ، که به بررسی آلودگی های صوتی کارخانه جات و مراکز پرسرو صدا می پردازد و تلاش می شود تا خسارتهای ناشی از آلودگی صوتی به حداقل برسد .

3 – توانبخشی شنوایی ، که شامل ساخت و تجویز انواع قالب گوشت و تجویز و ارزیابی کمک وسلئل شنوایی مانند سمعک می شود ( بر خلاف تصور عامه مردم ، سمعک ، یک بلند گو نیست که بتوان آن را از دارو خانه یا مرکز دیگری خریداری کرد و استفاده نمود بلکه یک شنوایی شناس باید با استفاده از اطلاعات علمی خود و با توجه به مقدار شنوایی فرد کم شنوا ، سمعک را برای گوش او تنظیم کند .)

4 – آموزش به افراد کم شنوا و ناشنوا ، که در این حیطه شنوایی شناس به فرد کم شنوا طرز استفاده از سمعک را اموزش داده و او را با اصوات مختلف آشنا می سازد و به ناشنوا لب خوانی و گفتار خوانی را آموزش می دهد .


توانایی های لازم :
دقت ،لازمه رشته شنوایی شناسی است . چرا که اگر یک شنوایی شناس ، آزمایش های مورد نیاز را به دقت انجام ندهد ، حتی می تواند باعث یک عمل جراحی بی دلیل شود . همچنین دانشجوی شنوای شناسی باید به علوم فیزیک علاقمند باشد و به علوم تشریح و فیزیولوژی بویژه در زمینه شنوایی احاطه داشته باشد .


موقعیت شغلی در ایران :
یک پزشک با معاینه سطحی گوش بیمار ، تنها می تواند سطح پرده گوش را بررسی کند اما ورای پرده را نمی تواند ببیند ؛ یعنی برای اطلاع از وضعیت گوش میانی ، گوش داخلی ، عصب و مراکز شنوایی مرکزی باید از ابزارهای شنوایی شناسی و متخصصان این رشته کمک بگیرد . فارغ التحصیلان این رشته می توانند جذب بیمارستانها و درمانگاههای گوش و حلق و بینی شده یا به طور شخصی یا همراه با پزشک گوش و حلق و بینی کلینیک شنوایی شناسی دایر کنند . اجرای برنامه حفاظت شنوایی در یک کارخانه که سر وصدای آن بیش از حد مجاز است ، نیاز به همکاری متخصصان شنوایی شناس ، پزشکان ، کارشناسان بهداشت صنعتی و مهندسین اکوستیک دارد . در کل می توان گفت که بازار کار فارغ التحصیل شنوایی شناسی به خصوص در شهرهای کوچک خوب است .


درس های این رشته در طول تحصیل :

  • دروس پایه :

فیزیک عمومی ، میکروبیو لوژی ، تشریح و فیزیولوژی عمومی ، تشریح و فیزیولوژی سر و گردن و گوش و حلق و بینی ، تشریحو فیزیولوژی مغز و اعصاب ، ژنتیک پزشکی ، روان شناسی عمومی ، بافت شناسی و آسیب شناسی عمومی ، بهداشت عمومی ، کمکهی اولیه ،بیو شیمی ، فاراکولوژی ، مبانی علم گفتار ، روش تحقیق ، آوا شناسی ، اصطلاحات پزشکی ، اصول توانبخشی ، اکوستیک .

  • دروس تخصصی :

مبانی علم شنوایی ، ارزیابی پایه شنوایی ، آناتومی و فیزیولوژی دستگاه شنوایی و تعادل ، بیماری های گوش و روش درمان آن ، رشد طبیعی گفتار و زبان و اختلالات آن ، ارزیابی تکمیلی شنوایی ،بیماری های مغز و اعصاب ، سایکو آکوستیک ،ایمیتانس ، ادیومتری ، رادیولوژی سر و گردن ، شنوایی شناسی تشخیصی ، فیزیو پاتولوژی ، اختلالات شنوایی و تعادل ، اختلالات ارتباطی افراد کم شنوا ، تجویز و ارزیابی سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی ، بیماری های اطفال ، مبانی آزمونهای الکتروفیزیولوژیک ، روشهای توانبخشی ، تربیت شنوایی ، مدیریت در شنوایی شناسی ، الکترونیک در تجهیزات شنوایی ، روان شناسی مبطلایان به کم شنوایی ،نویز و حفاظت شنوایی ، زبان تخصصی ، سمینار شنوایی ، پروژه کارآموزی.

دانشگاه های پذیرنده : دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی،ایران -تهران ، شهید بهشتی - تهران
مقاطع تحصیلی : کارشناسی
دوره ها : روزانه ، شبانه
دانشگاه : دولتی
گرایشها :