امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

بدون شک ایمنی اولین و مهم ترین هدف هر پروازی است ، زیرا ایمنی نتنها باعث جلوگیری از ضایعات ناشی از خسارت یا آسیب می گردد بلکه همچنین می تواند در اقناع اذهان عمومی و بهبود سود دهی شرکت های هواپیمائی تجاری و مسافری موثر باشد . بنابراین شرکت های حاضر در صنعت هواپیمائی دریافته اند که سرمایه گذاری بر روی ایمنی در تمامی سطوح شرکت ، یک سیاست اصولی و منطقی است .

یکی از گام هایی که در این زمینه برداشته شده است وجود متخصصین ناوبری هوائی در هواپیماهای مسافربری ، ترابری و شکاری می باشد که بعنوان رکن اصلی یک پرواز ایمن محسوب می شوند .

ناوبر هوائی را تقریباً می توان را خلبان دوم نامید ؛ فردی که قبل از پرواز مسئولیت تهیه و طراحی نقشه مسیر پرواز را بر عهده دارد و تعیین می کند که هواپیما در چه ارتفاعی ، با چه سرعتی و در چه هوائی پرواز نماید و اگر هواپیما رادار داشته باشد ، ناوبر در پشت رادار می نشیند و ابرهای مختلف را شناسائی می کند . برای مثال اگر در صد مایلی هواپیما ، ابرهای باران زا وجود داشته باشد ، او مسیر جدیدی را به خلبان پیشنهاد می کند تا با ابرهای بران زا برخورد نداشته باشد و در واقع مسیر را دور می زند تا با امنیت کامل هواپیما را به مقصد برساند البته تمام هواپیماها ناوبر ندارند اما اگر هواپیمائی ناوبر داشته باشد قدرت مانور بیشتری دارد . چون درهوای نامناسب نیز می تواند پرواز کند .

عده ای از ناوبر ها نیز برای هواپیماهای شکاری آموزش می بینند (دانشگاه هوائی شهید ستاری بیشتر در ابن زمینه اموزش می دهد ) که این افراد درنهایت کار پیچیده تر و مهمی را انجام می دهند چون علاوه بر فعالیت های یک ناوبر هواپیمای مسافر بری یا ترابری باید دوره های مختلفی از جمله دوره نجات خدمه از مرگ را بگذرانند و سلاح ها و مهمات را نیز کنترل کنند . همچنین باید رادار هواپیماهای دشمن را شناسائس کرده و در صورت لزوم از اسلحه هواپیما بر ضد دشمن استفاده کنند .

توانائی های لازم :

دانشجوی ناوبری هوائی باید در وس ریاضیات و زبان قوی بوده و از سرعت عمل ، مهارت و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی برخوردار باشد تا بتواند در مواقع بحرانی وظیفه خود را به خوبی انجام دهد .

موقعیت شغلی در ایران :

فرصت های شغلی این رشته مانند سایر رشته های دانشگاه علوم و فنون هوائی شهید ستاری است .

درس های این رشته در طول تحصیل :

  • دروس پایه :

ریاضی ، فیزیک ، آمار و احتمالات ، معادلات دیفرانسیل .

  • دروس اصلی :

مبانی کامپیوتر ، آشنائی با لیزر ، مبانی برق ، مبانی الکترونیک ، دینامیک عمومی ، استاتیک ، ارتعاشات عمومی .

  • دروس تخصصی :

فیزیولوژی هوائی ، اصول پرواز ، اصول ایمنی پرواز ، زبان تخصصی ، موتور هواپیما ، قوانین هوانوردی ، سیستم الکترونیکی ، هواپیما ، هواشناسی ، جنگ الکترونیک ، پرواز مقدماتی ، پرواز پایه ، پرواز پیشرفته ، رهگیری هوائی ، سیمولاتور پرواز ، سرویس هوانوردی ، سیستم کمک ناوبری ، سیستم کنترل .

دانشگاه های پذیرنده : علوم و فنو ن شهید ستاری
مقاطع تحصیلی : کارشناسی
دوره ها : روزانه
دانشگاه : دولتی
گرایشها :
* این رشته بصورت نیمه متمرکز دانشجو می پذیرد .