امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

هدف اصلی آنها از طراحی آزمون جی مت (GMAT) شناسایی متقاضیان با صلاحیت و توانایی بالا برای کالج های بیزینس در سراسر جهان بوده است. بر اساس تعریف موسسه GMAC، هدف از طراحی این آزمون ارزیابی مهارت نگارشی، توانایی حل مسئله، تفکر انتقادی و مهارت استدلال منطقی در میان داوطلبان است. داوطلبان می توانند 5 بار در سال در این آزمون شرکت کنند ولی نباید تعداد ثبت نام های آنها بیش از 8 بار در سال شود و نهایتا بین هر آزمون باید 16 روز فاصله وجود داشته باشد.

در حال حاضر آزمون جی مت (GMAT) برای 7000 هزار رشته تحصیلی مختلف در بیش از 2300 دانشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. آزمون جی مت (GMAT) شامل 4 بخش از جمله نگارش تحلیلی (Analytic Writing)، وربال (Verbal)، بخش محاسباتی یا کوانت (Quantitative) و استدلال یکپارچه (Integrated Reasoning) است. مهمترین قسمت آزمون، بخش نگارش تحلیلی که شامل یک بخش است و شما در آن می بایست یک انشاء تحلیلی با زمان تقریبی 30 دقیقه بنویسید.

همانطور که پیشتر در مورد آزمون جی آر ای (GRE) بیان کردیم، این دو آزمون به نوعی سنجش استعداد تحصیلی داوطلبان در قالب زبان انگلیسی هستند که سطح دشواری آنها از آزمون هایی مانند تافل و آیلتس بسیار بالاتر است بنابراین نمی توانید منابع و رویکرد یکسانی نسبت به آنها داشته باشید.

تحقیقات بسیاری بر روی کاربردی بودن آزمون جی مت (GMAT) برای پذیرش تحصیلی انجام شده است و یک مطالعه در سال 2013 نشان می دهد که دانشجویانی که نمره جی مت (GMAT) بالاتری داشته باشند در اولین سال تحصیلی در دانشگاه معدل بالاتری نسبت به سایرین بدست می آورند.

همچنین تحقیق دیگری که در سال 2018 در 28 موسسه آموزشی در آمریکا انجام شد نشان داد که متقاضیانی که توانسته بودند در آزمون جی مت (GMAT) نمره بالاتری کسب کنند عملکرد بهتری در کلاس درس ارائه داده و مشاغل مناسب تری بدست آورده بودند.

اگر چه تا کنون تحقیقاتی بسیاری در مورد آزمون جی مت (GMAT) و کاربردی بودن یا نبودن آن انجام گرفته است، اما در حال حاضر بسیاری از موسسات آموزشی ارائه مدرک این آزمون را یکی از ضرورت های پذیرش تحصیلی می دانند. در ادامه این مقاله سعی داریم به معرفی کاملی از آزمون جی مت (GMAT) بپردازیم.

آزمون جی مت (GMAT) دارای چهار بخش اصلی است که زمان پاسخگویی به هر کدام از این بخش ها 30-60 دقیقه زمان نیاز دارد. بخش نگارش تحلیلی (Analytic Writing) شامل یک انشا است که می بایست آن را در 30 دقیقه نگارش کنید. بخش دوم استدلال یکپارچه (Integrated Reasoning) است که می بایست در 30 دقیقه به 12 سوال پاسخ دهید.

بخش محاسباتی یا کوانت (Quantitative) شامل 31 سوال است که باید در 62 دقیقه به آنها پاسخ دهید و در نهایت بخش وربال (Verbal) است که باید در 65 دقیقه به 35 سوال پاسخ دهید. به خاطر داشته باشید که تمامی سوالات بخش وربال و کوانت چند گزینه ای بوده و شما می بایست به صورتی تستی و آنلاین به آنها پاسخ دهید. سوالات این بخش نیز همانند آزمون جی آر ای (GRE) نسبت به مرحله قبلی سختتر می شوند با این تفاوت که در آزمون جی مت (GMAT) این فرآیند سوال به سوال است.

برای مثال فرض کنید شما به اولین سوال وربال جواب صحیح می دهید، در این هنگام سیستم هوشمند آزمون جی مت (GMAT) سوال دوم را برای شما سخت تر انتخاب می کند. اگر به سوال دوم نیز جواب صحیح بدهید، سوال سوم سختتر خواهد بود و همین منوال ادامه پیدا می کند تا در نهایت سوالات با بیشترین دشواری در اختیار شما قرار بگیرد.

در جولای سال 2017 موسسه GMAC اعلام کرد که داوطلبان آزمون جی مت می توانند به انتخاب خودشان چیدمان آزمون را انتخاب کنند یعنی دوست دارند اول به سوالات نگارش تحلیلی پاسخ بدهند یا تمایل دارند وربال یا کوانت را انتخاب کنند.

بخش نگارش تحلیلی (Analytic Writing): این بخش که با عنوان انشاء تحلیلی یا AWA نیز شناخته می شود یکی از مهمترین بخش های آزمون است که به صورت مستقیم قدرت استدلال، تحلیل، تفکر انتقادی و منطق شما را مورد ارزیابی قرار می دهد. نمره این بخش یکبار توسط نرم افزار موسسه GMAC به شما داده می شود و یکبار توسط مصحح بررسی شده و نمره شما تعیین می شود. میانگین این دو نمره در نهایت وضعیت شما در این بخش را مشخص خواهد کرد.

نرم افزار طراحی شده توسط موسسه GMAC می تواند بیش از 50 فاکتور نگارشی و زبانی را در انشاء شما بررسی کرده و نمره متناسب با آن را ارائه نماید. نمره این بخش یک عدد بین 0-6 است که 0 نشان دهنده ضعیفترین و 6 نشان دهنده بهترین عملکرد شما خواهد بود.

استدلال یکپارچه (Integrated Reasoning): این بخش برای اولین بار در ماه ژوئن سال 2012 به آزمون اضافه شد و هدف از این کار ارزیابی و سنجش قدرت تحلیل داده ها در میان داوطلبان بوده است. در این بخش معمولا نمودارها، تصاویر، جداول داده ها و اشکال آماری به فرد داده می شود و سوالاتی در ارتباط با آنها از وی پرسیده می شود.

این بخش نیز همانند AWA به صورت جداگانه نمره دهی شده و نمره آن بین 1 تا 8 دسته بندی می شود. این بخش شامل 12 سوال است که می بایست در مدت زمان 30 دقیقه به آنها پاسخ دهید.


بخش محاسباتی یا کوانت (Quantitative): این بخش از آزمون جی مت (GMAT) با هدف سنجش توانایی حل مسئله، تجزیه و تحلیل داده ها و تفسیر داده ها طراحی شده است. برای اینکه بتوانید به سوالات این بخش پاسخ دهید باید دانش نسبتا خوبی نسبت به هندسه، جبر، ریاضیات و مفاهیم آماری داشته باشید.

بر خلاف آزمون جی آر ای (GRE) که امکان استفاده از ماشین حساب را برای بخش کوانت فراهم می کند، در آزمون جی مت (GMAT) امکان استفاده از ماشین حساب وجود ندارد و شخص باید محاسبات دستی انجام دهد.

به طور کلی بخش کوانت در آزمون جی مت (GMAT) به نسبت آزمون GRE دشوارتر است. نمره این بخش از آزمون نیز بین 0-60 است و معمولا به کمترین نمره عدد 6 داده می شود. یکی از سوالات منحصر به فرد آزمون جی مت (GMAT) در بخش کوانت کفایت داده (Data Sufficiency) نام دارد که داوطلب در آن باید درک بالایی نسبت به مسائل آماری و جداول آماری از خود نشان دهد.

جواب به این نوع از سوالات در آزمون جی مت علاوه بر دانش ریاضی به قدرت تشخیص صحیح یا غلط بودن داده ها و ارائه راه حل مبتنی بر داده های نیمه کامل نیاز دارد. شما می بایست به 31 سوال این بخش در 62 دقیقه پاسخ دهید.

بخش وربال (Verbal): در نهایت آخرین بخش از آزمون جی مت به سنجش توانایی لغت شناسی و درک مطلب متون زبان انگلیسی اختصاص دارد. این بخش از آزمون شامل پر کردن جای خالی، ریدینگ، درک مطلب و لغت شناسی می شود.

نمره این بخش از آزمون نیز بین 0-60 دسته بندی می شود که نمره کمتر از 9 و بیشتر از 44 در این بخش از آزمون بسیار کمیاب است. تمامی سوالات این بخش در قالب طیف پنج سوالی مطرح می شوند که گزینه های آنها بسیار گمراه کننده و انحرافی مشخص می شوند.


بخش وربال و کوانت در آزمون جی مت (GMAT) نمره ای بین 200-800 به آن داده می شود و نمرات استدلال یکپارچه (Integrated Reasoning) و بخش نگارش تحلیلی (Analytic Writing) جداگانه محاسبه خواهد شد. با توجه با اینکه سوالات آزمون جی مت به صورت مرحله ای از آسان به سمت دشوار تغییر می کنند، بنابراین پاسخ های شما نیز بر روی نمودار برده شده و عدد آن با توجه به عملکرد سایر شرکت کنندگان مشخص می شود.

برای ثبت نام در آزمون جی مت (GMAT) می توانید از طریق وب سایت WWW.MBA.COM اقدام به تعیین وقت و رزرو آزمون کنید. همانطور که پیشتر بیان کردیم شما مجاز هستید که 5 بار در یکسال و با فاصله 16 ووزه در این آزمون شرکت کنید.

توجه داشته باشید که متاسفانه این آزمون در حال حاضر در ایران برگزار نمی شود و برای شرکت در آن می بایست به کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان، امارات، آذربایجان و غیره سفر کنید. هزینه ثبت نام در آزمون جی مت (GMAT) معادل 250 دلار آمریکا است که در صورت کنسل شدن می توانید 80 دلار آن را پس بگیرید. برای ری اسکجول کردن یا تغییر زمان آزمون باید هزینه 100 دلار دیگر پرداخت نمایید.

و در نهایت برای اینکه بتوانید نمره آزمون را به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ریپورت کنید باید هزینه 35 دلار برای آن پرداخت نمایید.