امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

این آزمون نیز مانند آیلتس به دو نوع آکادمیک و عمومی (General and Academic) تقسیم می شود. این آزمون نیز همانند آزمون GMAT توسط موسسه GMAC با همکاری سازمان پیرسون که ناشر کتاب LONGMAN است برگزار می شود. نمرات این آزمون نیز بر اساس استانداردهای تعریف شده ای با نام CEFR تعیین می شوند.

آزمون پی تی ای (PTE) نیز شامل چهار بخش اصلی است که عبارتند از مکالمه (Speaking)، نگارش (writing)، خواندن (Reading) و شنیداری (Listening). این آزمون در 3 ساعت در مراکز تعیین شده از طرف موسسه پیرسون برگزار می شود.

بخش اسپیکینگ و نگارش (Speaking and Writing): این بخش از آزمون پی تی ای (PTE) بین 77 تا 93 دقیقه زمان نیاز دارد و شما می بایست به سوالات اسپیکینگ و نگارش به صورت همزمان پاسخ دهید. برای بخش اسپیکینگ می بایست موارد زیر را انجام دهید. ابتدا باید به صورت مقدماتی و به زبان انگلیسی خودتان را معرفی کنید. در مرحله بعد یک متن به شما داده می شود که می بایست آن را با تلفظ صحیح انگلیسی و با صدای بلند بخوانید.

در بخش بعدی باید یک جمله را به خاطر سپرده و آن را تکرار کنید. از جمله فعالیت های مرتبط با بخش اسپیکینگ، توضیح و تفسیر یک تصویر است که به شما یک تصویر مثلا یک نقاش در حال رنگ کردن ساختمان را نشان می دهند و از شما می خواهند با جزئیات آن را توضیح دهید. همچنین شما باید به یک لکچر گوش دهید و آن را با جزئیات همانطور که شنیده ای تکرار کنید و در نهایت به چند سوال انگلیسی پاسخ دهید.

اما برای بخش نگارش باید دو تسک را انجام دهید. تسک اول این است که باید یک متن تقریبا 500 تا 600 کلمه ای را خلاصه کنید که زمان مورد نیاز برای نگارش متن خلاصه تقریبا 10 دقیقه است و تسک دوم نوشتن انشاء در مورد یک موضوع عمومی است که باید در مدت زمان 20 دقیقه انجام شود.

بخش خواندن (Reading): این بخش از آزمون پی تی ای (PTE) بین 32-41 دقیقه زمان می برد که داوطلب باید به چندین سوال با فرمت های مختلف پاسخ دهد. اولین شکل از سوالات بخش خواندن مربوط به پر کردن جاهای خالی است. داوطلب باید با توجه به متن مورد نظر، جاهای خالی را در سوالات پر کند.

دومین نوع سوالات این بخش چندگزینه ای هستند، بدین معنا که شما باید از میان گزینه های مختلف دو یا چند گزینه را انتخاب کنید. سومین فرم از سوالات این بخش رتبه بندی یا دسته بندی نام دارند. در این نوع از سوالات یک ترتیب تاریخی و زمانی از یک رویداد بیان شده و از شما خواسته می شود به همان ترتیبی که بیان شده است آن را مرتب کنید. لازم به ذکر است که برای این بخش یک زمان 10 دقیقه ای استراحت در نظر گرفته می شود که کاملا اختیاری است.


بخش شنیداری (Listening): بخش لیسنینگ یا شنیداری در آزمون پی تی ای (PTE) حدودا 45-57 دقیقه است و سوالات آن مانند بخش قبلی چندین شکل مختلف را شامل می شود. خلاصه سازی یکی از اشکال سوالات این بخش است که از شما خواسته می شود لکچری که شنیده اید را خلاصه کنید. پر کردن جاهای خالی و سوالات چند گزینه ای نیز می شود.

در حال حاضر آزمون پی تی ای (PTE) به یکی از محبوبترین آزمون ها برای گرفتن پذیرش تحصیلی تبدیل شده است چرا که سطح آسانتری داشته و مورد تایید بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزشی است. متاسفانه این آزمون نیز همانند آزمون جی مت در ایران برگزار نمی شود و برای شرکت در آن می بایست به کشورهای همسایه مراجعه کنید.

هزینه این آزمون در کشور ترکیه 800 لیر، در امارات 999 درهم، آذربایجان 170 دلار، عراق 217 دلار، اردن 181 دلار، مصر 150 دلار، عمان 222 دلار، عربستان 270 دلار است.

برای ثبت نام در این آزمون باید به سایت www.pearson.com مراجعه کنید. نمره این آزمون بین 10-90 است که نمره 50 آن معادل 6 آیلتس و نمره 65 آن معادل 7 آیلتس شناخته می شود. مدرک آزمون پی تی ای (PTE) همانند تافل و آیلتس 2 سال اعتبار داشته و در صورت اتمام آن باید مجددا اقدام به ثبت نام کنید.