امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

آزمون ام کت (MCAT) در سال 2015 به یک فرمت و شکل ثابت رسید که اکنون در سراسر جهان برگزار می شود و زمان تقریبی آن حدوداً 7 ساعت است. نمره این آزمون بین 472-528 دسته بندی می شود که هیئت ارزیاب و مصححان آن از انجمن دانشکده های پزشکی آمریکا (Association of American Medical Colleges) یا همان AAMC انتخاب می شوند.

در سال 1920 زمانی که بیش از 50% از دانشجویان جذب شده در دانشکده های پزشکی آمریکا به عدم موفقیت تحصیلی مواجه شدند، یک استاد دانشگاه و پزشک سرشناس به نام دکتر ماس (Dr. Moss) به همراه دوستان و همکارانش اقدام به طراحی یک آزمون برای ارزیابی دانشجویان پزشکی کردند.

این آزمون به نوعی استعداد تحصیلی دانشجویان پزشکی را در قالب سوالات صحیح و غلط و چند گزینه ای مورد ارزیابی قرار می داد. بخش های این آزمون قدیمی عبارت بودند از حافظه تصویری، حافظه محتوایی، لغت شناسی علمی و آکادمیک، تعاریف علمی و استدلال منطقی میشد. این آزمون در میان جوامع علمی و مراکز آموزشی با عنوان Moss Test شناخته می شد.

با گسترش ابزارهای تکنولوژیک و سیستم های نمره دهی ماشینی، سه تحول عمده در آزمون پزشکی ماس رخ داد. بخش های آزمون به 4 بخش اصلی و کلی تقلیل یافت، تمامی سوالات چند گزینه ای و استاندارد شدند و سیستم نمره دهی کاملا ماشینی و مبتنی بر مجموع نمرات 4 بخش اصلی شد.

بر اساس تحقیق انجام گرفته توسط دانشگاه پنسیلوانیا، شرکت کنندگان در آزمون ام کت (MCAT) دردوره های متفاوتی از تحصیلشان در آن شرکت می کنند. بر اساس آمار ارائه شده توسط این موسسه، 43% از داوطلبان در زمان تحصیل، 44% بین 1 تا سه سال بعد از فارغ التحصیلی و 13 درصد بعد از گذشت 3 سال از زمان فارغ التحصیلی در آزمون شرکت می کنند. اما آخرین به روز رسانی آزمون در سال 2015 به کلی محتوا و مزمون آزمون های قبلی ام کت (MCAT) را تغییر داده و آن را در قالب 4 بخش زیر قرار داد:

پایه شیمیایی و فیزیکی سیستم های بیولوژیک (Chemical and Physical Foundations of Biological Systems): این بخش از آزمون ام کت (MCAT) شامل 59 سوال است که می بایست در 95 دقیقه به آنها پاسخ دهید. سوالات این بخش بر روی مواردی مانند ارگانیسم های زنده، خواص شیمیایی و فیزیکی مواد، زیست شناسی و غیره تمرکز دارد. برخی از سوالات این بخش بگونه ای طراحی شده اند که نیاز به تسلط به مفاهیم آماری و روش تحقیق دارند. بنابراین علاوه بر دانش در زمینه زیست شناسی نیاز است تا حدی بر تجزیه و تحلیل آماری نیز تسلط داشته باشید.

تجزیه و تحلیل انتقادی و قدرت استدلال (Critical Analysis and Reasoning Skill): این بخش در آزمون ام کت (MCAT) بسیار شبیه به بخش وربال در آزمون GRE و GMAT است. این بخش از آزمون معمولا متون انگلیسی 500-600 کلمه ای را در اختیار داوطلبان قرار داده و سوالاتی را از آن مطرح می کند. در این بخش باید به 53 سوال در 90 دقیقه پاسخ دهید. متون ارائه شده در این آزمون طیف وسیعی از مطالب را شامل می شود که معمولا از مقالات و کتاب های علوم اجتماعی و علوم انسانی انتخاب می شود. تفاوت این بخش از آزمون با آزمون های دیگری مثل تافل یا آیلتس این است که طراحان تغییراتی را در متون ایجاد می کنند و مفاهیم را به گونه ای انحرافی تغییر می دهند تا داوطلبان را در انتخاب گزینه ها به اشتباه بیاندازند.

توجه داشته باشید که در زمان انتخاب گزینه ها به هیچوجه به دانش قبلی خودتان اتکا نکنید و تنها متون آزمون را به عنوان مرجع قرار دهید. برای مثال ممکن است شما با چنین جمله ای در متن آزمون مواجه شوید "ایالات متحده آمریکا در 4 سپتامبر 1777 اعلام استقلال کرد" اگر بخواهید بر اساس دانش خودتان به این سوال پاسخ دهید زمان استقلال آمریکا 4 جولای 1776 است و جمله موجود در آزمون اشتباه است ولی توجه داشته باشید ملاک آزمون فقط و فقط متون امتحان است نه دانش شما!! پس به این موضوع دقت کنید.

پایه بیولوژیک و بیوشیمی سیستم های زنده (Biological and Biochemical Foundation of Living Systems): سوالات این بخش بیشتر بر روی مفاهیم سلولی و ملوکولی، ساختار سلول های و ارگانیسم های زنده تمرکز دارد. در این بخش می بایست به 59 سوال طراحی شده در 95 دقیقه پاسخ دهید. توجه داشته باشید سوالات این بخش نیز بسیار شبیه به سوالات بخش اول است اما به هیچ عنوان مطالب یکسانی را پوشش نمی دهند. سعی کنید پیش از آزمون، منابع آن را به دقت مورد مطالع قرار دهید.

پایه روانشناسی، اجتماعی و بیولوژیک رفتار (Psychological, Social and Biological Foundation of Behaviour): این بخش از آزمون ام کت (MCAT) بر روی حوزه رفتارشناسی و مفاهیم اجتماعی و فرهنگی تمرکز دارد. از مفاهیم رفتار و تغییر های رفتاری، تفاوت های فرهنگی و اجتماعی جامعه سوالاتی مطرح می شود. شما باید به 59 سوال در 95 دقیقه پاسخ دهید.


نمره هر بخش از آزمون ام کت (MCAT) بین 118-132 دسته بندی می شود که در نهایت نمره کلی آزمون 427-528 خواهد بود. از زمانی که در آزمون شرکت می کنید تا اعلام نتایج تقریبا 30-35 روز زمان می برد.

هزینه ثبت نام در این آزمون با توجه به محل زندگی شما تعیین می شود. به طور کلی سه منطقه طلایی، نقره ای و برنزی برای ثبت نام کنندگان در آزمون ام کت (MCAT) وجود دارد که مناطق طلایی می بایست 310 دلار، مناطق نقره ای 310 دلار و مناطق برنزی 360 دلار پرداخت کنند. بر اساس نظر طراحان و کارشناسان آزمون ام کت (MCAT)، برای آمادگی کامل این آزمون و مطالعه تمامی منابع 12 هفته با مطالعه 23 ساعت در هفته نیاز است.